Till innehåll på sidan

Studenter utser honom till Årets lärare

Carl-Mikael Zetterling med silveräpplet, överlämnat av Filip Axelsson, THS. Foto: Philip Zetterling
Publicerad 2022-12-14

Carl-Mikael Zetterling, alias Bellman, professor och chef för avdelningen för Elektronik och inbyggda system på KTH, får THS pedagogiska pris Årets lärare 2022. Han uppmärksammas bland annat för att ser till att utbildningen är motiverande och relevant genom innovativa labb- och undervisningsmetoder. Stort grattis, Bellman!

– Tack, jag blev väldigt glad! Jag försöker vara tillgänglig för mina studenter, både under föreläsningar och raster. Ge ett avslappnat intryck och anpassa undervisningsmetoderna till studenterna. Min inställning till undervisningen är att den är till för studenterna, inte för mig. Och föreläsningssalarna är inte nödvändigtvis där studenterna lär sig bäst. Själva lärandet sker när man sitter och räknar själv, som i min kurs digital design, där man bygger på egen hand.

Förinspelade föreläsningar, uppmuntran att jobba tillsammans, räkna gamla tentor och labbkit uppskattas av hans studenter, och hans taktik är att alltid hitta en bra bok, som är lättläst och gratis, där tröskeln blir minimal för ett första steg i lärandet.

 Han var en av de fem bästa studenterna under min tid som lärare, med närmare sju tusen teknologer som jag undervisat under mina år på KTH. Vi ville att han skulle börja doktorera hos oss på avdelningen för Teletransmissionsteori (TTT), men han valde Kista, vilket blev helt rätt för honom.

Franz Cech, den numera pensionerade Universitetslektorn vid KTH.

Strukturerad, tydlig och entusiastisk

– Efter pandemin blev det så mycket tydligare att vissa hellre lyssnar på inspelad föreläsning, och detta gör jag. Visst, det är cringe att se sina egna inspelningar. Men om du är sjuk, trafiken är kaos, så kolla via zoom, du behöver inte komma till skolan och smitta, det lärde vi oss under pandemin. Samma sak med labbkittet, studenterna kan sitta vart som helst och bygga tillsammans. 

– Många kanske inte håller med och vill tvinga studenterna till föreläsningssalen, så att de är där. Men min fråga är då varför? Varför ska du bestämma hur/när/var de ska lära sig? Det måste studenterna bestämma själva. Desto flera sätt studenter kan lära sig på, desto bättre. Alla lär sig olika.

Bellmans lärarstil kan beskrivas på följande sätt; strukturerad, tydlig och entusiastisk.

– Jag försöker inte hålla på med smarta trick som man måste komma ihåg, då faller allting. Sedan försöker jag vara entusiastisk också. Elektronik är kul! Därför trivs jag med att undervisa.

Inspiration hos kollegorna på KTH

Hans lärarbana började under hans egen studietid på KTH, men Franz Cech som mattelärare.

– Jag uppskattade hans lärarstil väldigt mycket och fick upp intresset för undervisning, så jag frågade honom om jag kunde vara hans övningsassistent. Det blev uppskattat av de yngre studenterna eftersom jag själv läst kursen nyligen och kunde förklara, så på den vägen är det.

– Han var en av de fem bästa studenterna under min tid som lärare, med närmare sju tusen teknologer som jag undervisat under mina år på KTH. Vi ville att han skulle börja doktorera hos oss på avdelningen för teletransmissionsteori (TTT) men han valde Kista, vilket blev helt rätt för honom, säger Franz Cech, 88, Universitetslektor, KTH.

Idag hämtar han mycket inspiration hos kollegorna på KTH, speciellt under storträffarna där man har utbyte av erfarenheter.

– Det har hänt mycket på KTH under de 31 åren som jag undervisat. När jag började som doktorand, så lockades man att gå den pedagogiska kursen, och tjäna en tusenlapp. Man fick inga högskolepoäng. Sedan började man strukturera upp den pedagogiska utbildningen och ställde krav på högskolepoäng för fakultet. Idag har vi otroligt duktiga lärare och det finns gott om utbyte under lärarkonferenser och event där vi växlar erfarenheter kring undervisning, och diskuterar kurser.

Hur firar du?

– Jag firar med familjen på julafton – då kommer champagnen fram!

Relaterade nyheter

Samuel Lavebrink och Madeleine Lindström

Så stoppar du cyberattacker med honungsfällor

I det ständigt föränderliga landskapet av cyberkrigföring krävs innovativa strategier för att försvara sig mot människokontrollerade cyberattacker. En nyligen genomförd studie av studenter vid KTH för...

Läs artikeln
Emil Lantz tar examen som KTH:s första cybersäkerhetsingenjör

Emil är KTH:s första cybersäkerhetsingenjör

Efter sin masteruppsats om beteendemässig biometri tar nu Emil Lantz examen som KTH:s första cybersäkerhetsingenjör. – Det känns väldigt bra att gå i mål, säger han.

Läs artikeln
Leif Handberg är initiativtagare till KTH:s nya praktikkurs för ingenjörsstudenter.
Leif Handberg är initiativtagare till KTH:s nya praktikkurs för ingenjörsstudenter.

Ny praktikkurs ger studenter värdefull erfarenhet

Kursen har potential att påverka inte bara studenternas framtid utan även KTH:s anseende som en ledande utbildningsinstitution inom ingenjörsområdet.

Läs artikeln