KTH värd för forskarskola inom DimanD-projektet

Forskare med skyline i bakgrunden
Deltagare i forskarskolan inom projektet DimanD på besök i Stockholm.
Publicerad 2022-06-20

14 begåvade unga forskare från olika håll i Europa deltog i mitten av juni i en forskarskola med namnet ”Challenge driven research for digital manufacturing”. Institutionen för Produktionsutveckling höll i programmet.

Institutionen för Produktionsutveckling har varit värd för en forskarskola inom ramen för projektet ”Digital Manufacturing and Design Training Network”, förkortat som DimanD. Projektet är en del av MARIE SKŁODOWSKA CURIE ACTIONS, Innovative Training Networks (ITN) European funding, ledd av Associate Professor Antonio Maffei.

Skolan som har namnet ”Challenge driven research for digital manufacturing” hölls i insitutionens lokaler på KTH Campus Valhallavägen i mitten av juni, och en grupp på 14 unga och begåvade forskare från alla partnerinstitutioner i Europa deltog.

Programmet omfattade aktiviteter inom området affärsmodellinnovation, tillverkning, montering och cybersäkerhet, samt övningar i att ta fram en teknisk färdplan. Studenterna hade möjlighet att reflektera över effekterna av sin forskning och diskutera sina idéer med kollegor och lärare från KTH och University of Nottingham, Storbritannien.

I programmet ingick även ett besök på Scania CV AB i Södertälje där deltagarna fick höra hur Scania arbetar för att minska utsläppen genom sin nya generation ”Super Engines” och deras strategi för att säkra kompetenser för att klara olika tänkbara framtidsscenarier. Forskarna på Scania förklarade också hur företaget arbetar med det nya paradigmet ”Model Based Enterprise” som är särskilt relevant för DimanD: s akademiska miljö. Gruppen besökte sedan den moderna motoranläggningen och avslutade med en historisk tillbakablic på Scanias museum.

Det sociala delarna av programmet innefattade ett besök på det världsberömda Vasamuseet, en rundvandring i Stockholms pittoreska gamla stan och naturligtvis en typisk svensk middag med sill och köttbullar!

Text: Antonio Maffei

KTH Taggar: