Teknikåttan tillbaka på Campus

Publicerad 2022-04-12

Äntligen tävlar Teknikåttan på Campus igen. Efter två år av hybridtävlingar, inställda tävlingar och väntan på att få göra som vanligt efter pandemin, kunde Teknikåttan äntligen ta plats på KTH Campus igen. Åtta taggade lag från stockholmsregionen och deras klasskompisar fyllde sal F2 under torsdagen den 7 april i Teknikåttans regiontävling.

Fem frågor till Edith – en av de tävlande

En tjej som heter Edith
Edith, Adolph Fredriks musikklasser

Nu är det snart dags för tävlingen. Hur känns det att representera din klass i regionfinalen i Stockholms Teknikåttan?

– Jag tycker att det känns häftigt och ser fram emot tävlingen. Det kom lite som en chock när jag blev utvald till laget, men det är kul att jag ska få vara med.

Hur är det att tävla i lag tycker du?

– Det är skönt att man är tre, så att man kan hjälpas åt och komplettera varandra. Jag tävlar tillsammans med två klasskompisar, Benjamin och William och kan liksom bolla idéer med dem ifall jag inte själv har några. Jag tycker också att det är kul att se hur andra tänker och jämföra med hur man själv tänker.

Hur laddar du inför tävlingen?

– Jag har kikat lite på de tidigare årens Teknikåttan för att se vilken typ av frågor som kan komma. Såklart är man lite nervös men jag försöker tänka att det kommer gå bra.

Du går i åttan på Adolf Fredriks musikklasser. Vet du redan nu vad du vill göra efter grundskolan?

– Oj, jag har såklart börjat tänka på gymnasiet och olika linjer som finns men jag har bara börjat spåna. Just nu är jag nyfiken på hur det skulle vara att jobba som domare i en domstol. Att jobba med något inom juridik har intresserat mig ganska länge, men jag tänker att jag kommer få en klarare bild när jag är mer påläst.

Vilka fler planer och drömmar har du?

– Jag vet i alla fall att jag vill resa med någon kompis och se mer av världen. Kanske att plugga utomlands i New York eller något liknande. Jag har haft många drömmar om vad jag vill göra när jag var yngre, men idag är jag lite osäker.

Rundtur på KTH Campus

När de över 200 eleverna kom till KTH på tävlingsdagen för att göra upp om en finalplats, fanns det också tid för lite annat. Eleverna gjorde bland annat en rundvandring på Campus för att få inblick i miljön som väntar dem om de väljer att plugga på KTH. Lova som läser en master i bioteknik på KTH, var en av studenterna som visade runt eleverna under tävlingsdagen. På sin rundtur med eleverna visade hon kårhuset, biblioteket och några avdelningar på KTH, för att ge en känsla för KTH. Hon besvarade också frågor om sin egen studieväg och sina framtidsplaner.

– Eleverna har nog inte helt klart för sig vad de vill jobba med i framtiden och då kan det vara givande att höra om studieval och framtidsplaner från KTH-studenter, säger Lova. Jag berättar då bland annat att jag gärna skulle jobba med något som har med klimatförändringar att göra, för det skulle kännas meningsfullt. Jag tror att både tävlingen och turen på Campus blir kul för eleverna.

Eleverna fick även möta forskare som gav en inblick i vad man gör inom fusionsplasmafysik och tillämpad termodynamik och kylteknik. Som en del av rundvandringen fick de också lyssna på en spännande föreläsning om hur människor påverkas av strålning i rymden.

Lova var med och tävlade med sin klass i Teknikåttan när hon gick i åttan på Dalarö skola och känner igen sig i elevernas entusiasm inför tävlingsmomenten.

– Jag minns att det väckte mitt intresse för KTH och naturvetenskap i stort, och det känns därför kul att vara med och påverka nya förmågor. Utöver mina studier på KTH handleder jag samtidigt elevgrupper i Vetenskapens Hus som extraknäck. Jag hoppas att Teknikåttan kan inspirera eleverna idag precis som tävlingen gjorde för mig, avslutar Lova.

Vinnare av regiontävlingen

3 personer som håller upp ett bevis av vinnande

Åtta duktiga lag kämpade hårt under dagen. Stämningen tätnade snabbt och de tävlande hade god support av sina påhejande klasskompisar.
Efter många kluriga uppgifter och en jämn kamp lyckades Katarina, Manda och Max från Observatorielundens skola till slut ta hem förstapriset på 10 000 kr. Laget går därmed vidare till rikstävlingen i maj.

Stort grattis till er och lycka till på finalen på Linnéuniversitetet i Växjö!

Tävlingen Teknikåttan

3 personer som tittar i kameran som heter Helena, Edin och Tanja Nymark

Tanja Nymark och Helena Edin var på plats och ansvarade för tävlingsdagen.
Teknikåttan har alltid varit en populär tävling med mycket glädje och engagemang hos eleverna, och det känns otroligt roligt att kunna genomföra tävlingen på plats i KTH:s lokaler igen efter en lång period av anpassning till pandemin, säger Tanja.
Åttondeklassare i hela Sverige får i denna tävling möjlighet att utmana sig själva inom teknik, matematik och naturvetenskap tillsammans med sina klasskompisar. Det är en fin chans för eleverna att både bli inspirerade och lära sig nya saker, säger Helena.