Vetenskapliga böcker för alla överallt på forskartorget

3 personer stå på ett scen
Publicerad 2022-09-28

Fredag 23 september medverkade Lars Geschwind på Forskartorget och pratade om vetenskapliga böcker.

Om forskartorget

Forskartorget är ett forum som tillsammans med universitet, högskolor, stiftelser, myndigheter, företag, organisationer och bokförlag presenterar ett tvär- och populärvetenskapligt program.Forskartorget är Bokmässans största arena för populärvetenskap. Här presenterar ledande forskare de senaste forskningsrönen inom allt från samhällsvetenskap till historia, litteratur, språk, medicin, teknik och utbildningsvetenskap, ofta kopplat till en bok.

Vetenskapliga böcker för alla överallt

Öppen tillgång till böcker ligger långt efter öppen tillgång till artiklar. Den långsamma utvecklingen syns överallt, inte bara i Sverige. Publiceringslandskapet för vetenskapliga böcker är komplext och mångfacetterat. Men den senaste tiden har monografier och antologier fått större utrymme i de internationella diskussionerna kring öppen tillgång och flera nya initiativ har startat. Är tiden äntligen mogen för öppen tillgång till böcker?

Medverkande:

Lars Geschwind, professor i teknikvetenskap, KTH , Sonya Petersson, fil. dr i konstvetenskap, inst. för kultur och estetik, Stockholms universitet, Annika Olsson, förlagschef och redaktör, Nordic Academic Press och Katarina Wiberg, KB
Arrangör: Kungliga biblioteket

Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se