Projekt vid Lärande på KTH

  • KTH:s kunskap vässar afrikanska lärosäten

    Ett 10-tal lärare från afrikanska universitet deltog i mars i en workshop om Studentcentrerat lärande på KTH. Här besöker de Visualisation Studio på KTH. (Foto: Sara Nyberg)
    Publicerad 2019-05-24

    ITM ska göra fem afrikanska universitet till bäst i klassen på entreprenörskap och undervisningsmetoder. Tillsammans med några europeiska lärosäten sk...

    Läs artikeln
  • Undervisning om klimatförändringar, i teknik

    Publicerad 2018-06-25
    Läs artikeln
  • Digitalt berättande

    Publicerad 2018-06-06

    I detta forskningsprojekt undersöks hur digital teknik kan stödja och engagera elever när de arbetar med berättande. Vi undersöker både hur digital te...

    Läs artikeln
  • Board games in secondary/higher education

    Publicerad 2018-04-24

    Projektet undersöker användningen av brädspel i undervisningen av hållbar utveckling i skolor och universitet. Målet är att få fram en plan för att fr...

    Läs artikeln
  • Bedömning - ACJ i kombination med kognitiva matriser RGT

    Publicerad 2018-04-24

    Metodstudie med tema bedömning. Den kvantitativa bedömningsmetoden Adaptive comparative judgement (ACJ) kombineras med kognitiva matriser, Repertory g...

    Läs artikeln
  • Teknikanvändningen från ett patientperspektiv

    Publicerad 2017-02-22

    Hur används informations- och kommunikationsteknologi (IKT) utifrån ett lärandeperspektiv i den situation som innefattar internetförmedlad kognitiv be...

    Läs artikeln
  • TalkMath

    Publicerad 2017-01-25

    Hur kan man möjliggöra inlärning av matematik obunden till tid och rum, utan att begränsa möjligheten till grupparbetsdeltagande eller studiehandledni...

    Läs artikeln
  • Blending Swedish - praktiknära forskning om blandad lärmiljö

    Publicerad 2016-09-26

    Blending Swedish är ett Nordplusprojekt som KTH genomför tillsammans med Islands universitet och Aalto universitet. Projektet undersöker hur man framg...

    Läs artikeln
  • Hands-on i undervisning i datorprogrammering

    Publicerad 2016-02-17

    Hur främjar praktiska aktiviteter lärandet? Detta ska forskare inom utbildnings- och neurovetenskap på KTH, Uppsala universitet och University of East...

    Läs artikeln
  • Fysikundervisning – med drivkraft att vara annorlunda

    Publicerad 2015-08-06

    Kan man påverka elevers intresse för naturvetenskap genom nya sätt att tänka kring de naturvetenskapliga ämnena? Vad har naturvetare för uppfattning o...

    Läs artikeln
  • StARS – Organisatorisk respons och strategival i ett föränderligt högskolelandskap 1993-2013

    Publicerad 2015-05-17

    StARS-projektet behandlar universitetens nya situation, där de inte längre detaljstyrs men ändå förväntas identifiera gemensamma mål och strategier so...

    Läs artikeln
  • Elevers mobilanvändning i teknikundervisning

    Publicerad 2014-08-06

    På vilka sätt stödjer kontra inte stödjer elevernas användning av mobila enheter (mobiler och surfplattor) deras skolarbete i teknikämnet? Hur struktu...

    Läs artikeln
  • Hur påverkas lärares syn på ämnens innehåll när betyg och nationella prov införs

    Publicerad 2014-06-06

    Hur påverkas NO-undervisningen i de mellersta skolåren av att det införs betyg och nationella prov i skolår 6? Hur påverkar reformerna lärarnas uppfat...

    Läs artikeln