Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Högre utbildning inom Lärande i STEM

Vid Lärande i STEM strävar vi efter att stödja och utveckla högskolepedagogisk kompetens vid KTH. Genom forskning, utbildningsutveckling och pedagogiskt stöd vill vi bidra till att stärka undervisningens kvalitet och skapa bättre förutsättningar för studenters lärande.

Vår verksamhet bygger på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och syftar till att stödja individer, grupper och organisationer i att utveckla pedagogiska praktiker. Vi hoppas kunna bidra till att förbättra utbildningsmiljön vid KTH genom följande insatser:

Våra kunskapsområden

Vi bedriver forskning och utveckling inom tre huvudsakliga områden:

  1. Studenters lärande och lärarskap i högre utbildning – Vi undersöker hur undervisning kan utformas för att bättre stödja studenters lärande.
  2. Utbildningsutveckling i högre utbildning – Vi arbetar för att stärka undervisningens kvalitet genom pedagogiska metoder och strategier.
  3. Transformation av utbildning för hållbarhet – Vi verkar för att integrera hållbarhetsperspektiv i utbildningens innehåll och struktur.

Genom vår forskning och våra nätverk, både nationellt och internationellt, vill vi bidra med kunskap och perspektiv för att utveckla KTH:s utbildningsmiljö.

Vårt stöd för högskolepedagogisk utveckling

Vi erbjuder olika former av stöd för pedagogisk utveckling, med ambitionen att stärka undervisningen på KTH på flera nivåer:

Kurser och kompetensutveckling
Vi ansvarar för KTH:s högskolepedagogiska kurser och erbjuder utbildningar för lärare på alla nivåer. Kurserna syftar till att ge pedagogiska verktyg och inspiration för att utveckla undervisningen.

Stöd i utbildningsutveckling
Genom att leda och genomföra nätverk, PriU-grupper och storträffen verkar vi för att stödja utvecklingen av kurser, program och utbildningsmiljöer i nära dialog med KTH:s skolor och ledning. Vårt mål är att bidra till en långsiktig och hållbar utveckling av lärare och utbildning.

Samarbete och nätverk
Vi samverkar med både interna och externa aktörer, såsom KTH:s ledning, funktioner som Sustainability Office och Equality Office samt internationella partners inom Stockholm Trio. Genom dessa samarbeten hoppas vi kunna bidra till erfarenhetsutbyte och kunskapsspridning inom högre utbildning.

Vår pedagogiska filosofi

  • Vi eftersträvar att utveckla pedagogiska metoder som bygger på forskning och beprövad erfarenhet.
  • Vi vill skapa en inkluderande och hållbar utbildningsmiljö.
  • Vi syftar till att stödja lärare och utbildningsledare i deras pedagogiska utveckling.
  • Vi önskar bidra till forum där utbildningsfrågor kan diskuteras och utvecklas gemensamt.

Genom våra insatser hoppas vi kunna bidra till KTH:s fortsatta utveckling som en ledande institution inom högre utbildning och pedagogisk utveckling.