Floccs ska ge världens hästar en digital identitet

Therese Jonsson och Mathilda Hammarström utomhus på KTH Campus
Therese Jonsson och Mathilda Hammarström är två av grundarna av Floccs.
Publicerad 2022-09-15

Mathilda och Therese är två av grundarna av Floccs, en app som ska ge världens 40 miljoner hästar en digital närvaro. Här berättar de om appen, planerna och hur idén tog form i KTH Innovations förinkubatorprogram.

Näst största sporten bland ungdomar

Med 90 miljoner utövare är hästsporten en av världens största idrotter. I Sverige är sporten den näst största bland ungdomar, och hästnäringen omsätter över 32 miljarder kronor varje år. Sverige är ofta i topp i internationella sammanhang, senast med två VM-guld i hoppning. Det finns runt 90 miljoner hästintresserade människor i världen.

Idag är information utspridd

Idén bakom Floccs är enkel: att ge hästar en digital identitet, så att du kan följa en häst över tid. Idag finns information om hästar utspritt över internet: i databaser, resultatlistor, hemsidor, och ofta bakom låsta sociala mediekonton. Hästmänniskor bygger ofta ett nära band med de hästar de hanterar, men om hästen säljs eller flyttar är det svårt att hålla sig uppdaterad.

- Varje häst jag haft har jag byggt upp en väldigt nära relation till, men jag har själv upplevt hur svårt det är att hålla kontakten efter att den lämnat stallet, berättar Mathilda. På Floccs kan jag registrera mig som tidigare ägare och fortsätta få uppdateringar oavsett vart den tar vägen.

Kan skapa hästprofiler

En telefon som visar Floccs app.
I appen kan användarna scrolla mellan olika hästraser eller se inlägg från andra användare.

På Floccs kan användarna skapa en profil för sina hästar, gå med i team runt en häst, och se innehåll från andra användare och deras hästar. Att registrera sin häst på Floccs ska enligt grundarna alltid vara gratis för användarna. Affärsmodellen bygger istället på att Floccs ska bli bäst på hästrelaterad data.

- På Floccs kan vi samla data om hästsporten som aldrig samlats in tidigare, säger Therese. På så vis kan vi bygga en kunskapsbas med insikter om vilka produkter människor använder till sina hästar, och skapa rekommendationer baserat på samlade insikter från hästsportens community.

Stor passion hos grundarna

Grundarna har alla en stor passion för hästvärlden. Therese Jonsson har ridit sedan hon var liten och gick innan hon började plugga Datateknik på KTH på ett hästgymnasium. Mathilda kommer från en riktig hästfamilj. Hon har flera SM-medaljer i bagaget och har ridit i svenska ungdomslandslaget i fälttävlan.

- Jag började utveckla idén när jag gick på Handels, berättar Mathilda. När jag började leta efter någon som kunde teknik så hittade jag Therese, och vi klickade direkt.

Fick stöd från KTH Innovation

När Therese kom in i teamet öppnades möjligheten att få stöd från KTH Innovation.

- Jag har alltid haft KTH Innovation i bakhuvudet, säger Therese. Bara grejen att det är ett eget hus, där man kan sitta och jobba och träffa sköna människor. Vi skickade ett mail och sen fick vi träffa vår coach Fredrik.

Tipsade om att söka till förinkubatorprogrammet

Efter några månaders möten med KTH Innovation tipsade Fredrik teamet att söka till KTH Innovations förinkubatorprogram , ett årslångt program för lovande startup-projekt från KTH. Varje termin tar KTH Innovation in runt 20 team som får tillgång till ett skräddarsytt workshop-program, kontorsplats på Teknikringen 1, möjlighet att använda studio och makerspace, och pitcha för en 250 000 kronors investering från KTH Holding. Viktigast av allt är kanske den gemenskap som programmet skapar.

- Programmet gjorde att vi hamnade i en kontext med andra i samma situation, säger Therese. Det bästa var att varje gång man snackade med någon, en coach, någon som höll en föreläsning, eller ett annat team, så kunde man alltid boka upp ett nytt möte och lära sig lite mer.

Delar upplevelsen med andra

Programmet följer en tydlig plan, som finslipats under många år. Över 250 team har antagits sedan 2011, och bland alumnerna finns bland annat Airmee och Greenely.

- Det är ett stort stöd att vara tillsammans med folk som har samma tvivel som du, fortsätter Therese. Det är så mycket du inte vet, och det handlar om att bli trygg i den osäkerheten. Det är lättare när man har andra omkring sig som känner samma sak.

Varför ska man söka?

Ansökan till programmet är öppen till 2 oktober. Varför ska man söka?

- Man får någon som pushar en att våga testa, att våga få feedback, och våga misslyckas, säger Mathilda. Det självförtroendet hade vi nog inte haft om vi suttit själva.

Therese fortsätter:

- Om det är någon som är nyfiken på att driva sitt eget projekt, så är det den perfekta tiden att testa. Man lever ändå studentlivet och sitter och pluggar på kvällarna. Sen finns det ju inget som säger att man måste hålla på med det här för evigt. Man kan testa i ett år och se om det funkar. Man tar inte så mycket risk.

Framtiden

Den första versionen av Floccs lanserades i somras. I framtiden har teamet ambitiösa planer:

-Om några år vill vi att alla världens hästar ska finnas på Floccs, avslutar Mathilda.

Text: Lisa Bäckman

Om Floccs