Publicerad 2019-10-14

Senast år 2045 ska Sverige nå negativa nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären. Är du en KTH-forskare med en idé eller ett forskningsresultat som kan hjälpa till att minska utsläppen och nå klimatneutralitet? Då kan du vinna 100 000 kronor i finansiering från KTH Innovation.

KTH Innovation Challenge: Going climate neutral

Är du en KTH-forskare med en idé eller ett forskningsresultat som kan hjälpa till att minska utsläppen och nå klimatneutralitet? Då kan du vinna 100 000 kronor i finansiering från KTH Innovation!

KTH Innovation Challenge: Going climate neutral

Är du en KTH-forskare med ett forskningsresultat eller en idé som kan:

• Ersätta fossila bränslen med mer hållbara alternativ?

• Bidra till minskade utsläpp, till exempel från transporter eller industri?
  • Använda resurser mer effektivt eller minska avfall?
  • Omvandlas till innovativa affärskoncept för klimatkompensation eller cirkuläritet?
  • På andra sätt bidra till minskade utsläpp?

Villkor

Hur kan jag delta?

Fyll i formuläret på KTH Innovations hemsida innan 29 november, 2019. Du behöver inte skriva några längre svar. Om vi har fler frågor så kontaktar vi dig.

• Beskriv projektet/idén (max 4000 tecken) utifrån NABC-modellen:
    • Need: vilket/vilka problem syftar din idé till att lösa? Hur påverkar problemet målet att nå klimatneutralitet idag?
    • Approach: hur ser din lösning ut (teknisk lösning eller affärskoncept)?
    • Benefits: Hur kan din idé bidra till att minska utsläppen? Vad är det största värdet?
    • Competition: vad gör din idé unik? Vilken konkurrens eller alternativ finns?
  • Nuvarande status (max 1500 tecken):
    • Beskriv i vilket stadie projektet befinner sig och vad du har gjort hittills.
  • Motivering och plan (hur du kommer använda prispengarna)
    • beskriv din plan, hur du skulle använda prispengarna och hur detta skulle bidra till att driva ditt projekt framåt

Vem kan delta?

Anta utmaningen om:

• du har ett techbaserat projekt som kan bidra till att nå klimatneutralitet för att motverka klimatförändringar
  • du vill utveckla din idé mot för kommersiell eller industriell applikation
  • du har börjat utveckla tekniken och har gjort vissa framsteg
  • du just nu är forskare på KTH
  • minst 50 % av teamet kring idén kommer från KTH (minst 50 % ägarskap av KTH-forskare)
  • idén eller projektet inte redan har fått finansiellt stöd från KTH Innovation

Vem vinner?

Det vinnande bidraget väljs ut baserat på de följande kriterierna:

• Genomslag och potential: idéns potential att nå marknaden och bidra till klimatneutralitet för att motverka klimatförändringar
  • Innovativt: hur unik och nyskapande idén är
  • Genomförbarhet: möjligheten att projektet går att utveckla och ta till marknaden

Utvärderingsprocessen genomförs av KTH Innovation. Utvalda kandidater kan komma att kallas till en intervju.

Vad kan jag vinna?

Det vinnande projektet får 100 000 kronor för att utveckla sin idé och för att finansiera relevanta aktiviteter. Projektet får också stöd från KTH Innovation.

• Relevanta aktiviteter är sådana som syftar till att utveckla projektet mot marknaden. Exempel kan vara aktiviteter för att träffa potentiella användare, kunder och partners; utveckla en demo eller prototyp att använda i tester eller marknadsaktiviteter; eller att genomföra pilotstudier.
  • Den slutgiltiga budgeten och aktiviteterna beslutas i diskussion med KTH Innovation
  • prispengarna kan inte användas till att ansöka om patent, betala ut löner eller att genomföra forskningsaktiviteter.

KTH Innovation & hållbarhet

KTH Innovation tror att ännu mer teknik från KTH skulle kunna komma till nytta för samhället och bidra till att lösa mänsklighetens utmaningar.

Under 2019 påbörjade KTH Innovation ett projekt för att bli ännu bättre på att stötta idéer från KTH som kan bidra till hållbar utveckling, men vi är inte nöjda än.

Därför utlyser vi denna KTH Innovation Challenge för KTH:s forskare på temat "Going climate neutral". Kan du bidra till minskade utsläpp och att nå klimatneutralitet? Ansök senast den 29 november 2019 genom att följa denna länk!