Stagecast gör konserten smartare

Publicerad 2018-04-27

Stagecast har stora planer. Genom att låta konsertbesökare använda sin smarta telefon för att engagera sig i showen vill de revolutionera konsertupplevelsen. Efter att ha gått Brighterprogrammet 2016 har den här KTH Innovationsalumnen gasat på!

Musikindustrin har genomgått stora förändringar under de senaste åren. När tjänster som Spotify förändrade hur vi konsumerar musik började många artister fokusera på sina liveshower för att hänga med. Samtidigt utvecklades de smarta telefonerna, och var snart i allas händer under en konsert.

Stagecasts grundare, Hedvig Ahlgren, Jonas Hermann, och Markus Wallentin, då studenter på KTH, och Robin Bugdahn, som då studerade på FH Mainz i Frankfurt, insåg att människor redan använde sina telefoner under konserter, till exempel genom hashtags eller telefonens ficklampa. De bestämde sig för att hitta ett sätt att förbättra konsertupplevelsen ännu mer. Resultatet blev Stagecast, en upplevelsedesign-plattform för nöjesevent, som gör mobiltelefoner till en del både före, under och efter showen. Är du nyfiken på hur det funkar? Kolla in den här filmen

Under hösten 2016 deltog Stagecast i KTH Innovations Brighterprogram. Efter fyra månaders förberedelser i Sverige reste de till Silicon Valley för en intensiv vecka av workshops, besök och presentationer tillsammans med sex andra utvalda startups.

- Jag kommer ihåg dagen när vi fick reda på att vi kommit med i Brighterprogrammet, säger Hedvig Ahlgren. Vi exploderade av glädje! Silicon Valley hade länge varit en drömdestination för oss!

Brighterprogrammet är KTH Innovations internationaliseringsprogram. Programmet syftar till att sporra utvecklingen i tidiga projekt som har potential att nå en global marknad. Under fem år har KTH Innovation tagit med startups till Silicon Valley för att kickstarta deras globala resa.

Silicon Valley, New York eller München?

Under 2018 expanderar Brighterprogrammet till två nya destinationer.

- Mitt favoritminne från resan är sista dagen när vi fick pitcha inför KTH Innovations nätverk på Prezis högkvarter, säger Hedvig Ahlgren. Alla var så nervösa, men det var en bra utmaning, och superimponerande att se alla sju startups pitcha sina idéer. Överlag var det väldigt inspirerande och en jättebra avspark för Stagecasts utveckling som företag, och för såddrundan vi lanserade ett år efteråt.

Idag har Stagecast hunnit med att ta examen från KTH Innovations förinkubator och har flyttat in i Amplify, Sveriges första musictech-inkubator beläget på Kungliga Musikhögskolan. De har också skaffat sin första kund, ett produktionsbolag som använder appen under en av sina föreställningar, och planerar i dagsläget ett hackathon tillsammans med Telia och Universal Music. Läs mer här!

Så, vad är nästa steg för Stagecast?

- Vi kommer fortsätta att jobba nära några få, utvalda kunder inom musik- och sportindustrin, säger Hedvig Ahlgren. Vi har ett festivalsamarbete planerat under sommaren, och förhoppningsvis några sportevenemang också. Vi hoppas att vi, genom att jobba tillsammans med de här nyckelaktörerna kan lära oss mer om vad som funkar i vår produkt och affärsmodell, för att vara redo att skala upp framåt slutet av året eller början av nästa. Önska oss lycka till!

Hedvig Ahlgrens råd till årets deltagare av Brighterprogrammet:

Läs på!

Kolla upp de företag, nätverk och människor som ni är nyfikna på.

Använd er fritid!

Ni kommer ha en del luckor i schemat, eller så kan ni ta möjligheten att stanna lite längre. Använd tiden för att träffa viktiga kontakter och se vart det kan leda!

Förbered er pitch!

Förbered er så mycket som möjligt. Innan ni åker kommer ni kunna vara med i en serie pitchtekniks-workshops med KTH Innovation. Utnyttja dem!

Ansök!

Jag rekommenderar verkligen att söka till Brighterprogrammet!

Är du redo att ta dig an världen?

Sök till Brighterprogrammet och följ med till Silicon Valley, München, eller New York.

Hedvig Ahlgrens råd till årets deltagare av Brighterprogrammet:

Läs på!

Kolla upp de företag, nätverk och människor som ni är intresserde av att ha kontakt med.

Använd er fritid!

Förbered er pitch!

Ansök!

Jag rekommenderar verkligen att söka till Brighterprogrammet!