Univid ska bli störst på digitala event

Erik Skogetun och Jonathan Rintala framför en blå vägg
Univid-grundarna Erik Skogetun och Jonathan Rintala har pluggat Industriell ekonomi och Datateknik på KTH.
Publicerad 2021-02-10

Möt KTH-studenterna som ska göra digitala möten roliga på riktigt. Jonathan Rintala och Erik Skogetun startade Univid för att skapa bättre undervisning online, men när coronapandemin kom insåg de att deras idé hade större potential än så.

Jonathan och Erik hade testat att utveckla några idéer tillsammans redan innan de startade Univid. Under sin kandidat bodde de tillsammans i ett halvår när de utvecklade en samåknings-app i Kenya tillsammans med studenter på ett lokalt universitet.

- Sedan dess har vi spånat idéer, berättar Jonathan. Vi jobbade ett tag med en app för småjobb, men kom fram till att konkurrensen redan var väldigt hård. Univid kändes från början som en idé som borde finnas och som enkelt skulle kunna ligga som ett lager på existerande undervisning.

Ville förbättra undervisningen

Jonathan och Erik läste både en kandidat i Industriell Ekonomi och en master i Datateknik på KTH. De startade Univid för att de såg ett behov att förbättra den fysiska undervisningen.

- När man har fysiska lektioner så sitter man ofta många i ett klassrum, ingen har koll på varandra och om man missar något så finns inget sätt att gå tillbaka, säger Erik. Anteckningarna blir stressade och det blir dålig interaktion i klassrummet.

Bytte spår

Att skapa bättre undervisning online var grundtanken bakom Univid, men efter något år bestämde sig Erik och Jonathan för att skifta riktning något. Idag är Univid är en plattform för onlineevent, där målet är att skapa roliga möten.

- Vi insåg att det är svårt att jobba med skolor, berättar Erik. Det kan ta många år att få kunder och det skulle göra att vi inte kunde skala upp vår lösning. Vi bestämde oss för att flytta till eventbranschen och utforska vilka möjligheter som finns där. Vår plattform är byggd för att skapa interaktion i stora sammanhang, så det är inte så noga om det är ett klassrum eller ett event.

Corona snabbade upp utvecklingen

Redan för två år sedan när Jonathan och Erik började jobba med Univid såg de behovet av nya sätt att mötas online. De har lagt mycket tid på att bygga en tjänst som fungerar och är snygg och under 2019 hann de genomföra pilottester i kurser på KTH. I november 2020 körde de sitt första event med ett stort företag som är världsledande i sin bransch och i mars 2021 ska de hålla i ett event med över 3000 deltagare.

- Corona har snabbat upp utvecklingen, säger Jonathan. Nu är många intresserade av vår lösning. Vi har en fördel att vi faktiskt redan har byggt en skalbar plattform och kan fokusera på att få ut den. Vi ser att detta kommer bli stort, även efter Corona.

På Univid kan användarna förutom videofunktionen chatta direkt med varandra och samla poäng för interaktion, där de mest aktiva deltagarna syns på en ledartavla. Den som håller i eventet kan med några knapptryck få det att se skräddarsytt ut, med egna färger, loggor och bakgrundsbilder. Dessutom finns funktioner som quiz, översiktliga breakouts, Q&A, animerade reaktioner med mera som gör digitala event mer levande och kul.

Delar tips med andra

I KTH Innovations förinkubatorprogram har Univid fått ett år av extra stöd tillsammans med 16 andra startup-projekt från KTH.

- Värdet är att träffa andra och se vad de har för problem och möjligheter, säger Erik. Att få berätta var man själv är, dela tips och formulera vad man själv håller på med. Man tränar hela tiden. Strukturen med veckomöten är också väldigt hjälpsam.

Många framgångsrika alumner

Till skillnad mot KTH Innovations allmänna stöd som är öppet för alla på KTH, så måste man ansöka till förinkubatorprogrammet. Varje termin väljs runt femton lovande team ut, och programmet brukar ge bra resultat. Många av KTH Innovations framgångsrika alumner , som Airmee, Klimato, och Help to Help har gått programmet, som förutom möten varje vecka skapar en stark gemenskap mellan teamen.

- Det finns inget bättre tillfälle att testa sin idé än när man är student, säger Jonathan. Så länge man har någon bra att jobba med så kommer man hitta en väg framåt. Det bästa man kan göra är att tro på sin idé och köra på. Om fem år vill vi vara bland de största inom digitala events. Nästa steg blir att söka investering.

Besök Univids hemsida

Text: Lisa Bäckman