Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida
Elevern Här funderar Alexander Berndtsson, Lovisa Halldén och Hugo Eberhard i klass 8c i Tunaskolan i Lund på en lösning. (Foto: Håkan Lindgren)

Åttaklassare utmanades på KTH

TEKNIKLUSTA

Publicerad 2015-05-25

Programmera en app och skapa en laserlabyrint var några av de klurigheter deltagarna i riksfinalen av Teknikåttan ställdes inför. Årets upplaga av tävlingen hölls på och arrangerades av KTH. Slutomgången blev rafflande – inför sista frågan skiljde det endast ett enda poäng.

Teknikåttan är högstadiets motsvarighet till mellanstadiets Vi i femman. I 23 år har 15-åringar deltagit i olika tävlingsomgångar med förhoppningen att kvala in till Riksfinalen. Den hålls på olika platser i Sverige och i år stod KTH som värd.

– Med Teknikåttan vill vi öka intresset för teknik, men inte bara för blivande högskolestudenter utan även för allmänheten. Oavsett vad vi arbetar med är tekniken en stor del av vår vardag, säger Lena Gumaelius, styrelseordförande i Teknikåttan och vice skolchef på skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande på KTH.

Tävlingen är öppen för alla åttondeklasser i landet, och ungefär var fjärde ställer upp.

– Vi vill gärna nå fler, så därför tittar vi ständigt på hur vi kan utveckla tävlingsformen. Från och med nästa år blir den första frågeomgången digital och då blir det lättare för flera att delta, fortsätter Lena Gumaelius.

Tävlingsledaren Fredrik Lemming till höger gör high five med Christer Fuglesang, som berättade om sitt rymdäventyr innan tre lag gjorde upp i Riksfinalen i Teknikåttan den 21 maj.

Efter lunch var det slutligen dags för finalen i Alfvénsalen. Men innan de tävlande lagen klev upp på scenen gjorde före detta KTH-studenten Christer Fuglesang entré och berättade om sitt rymdäventyr 2006.

– Alla vill väl ut i rymden, vad gör ni här annars? frågade Fuglesang, som är föreståndare för KTH:s rymdcenter.

Tre lag, med vardera tre deltagare, kämpade om förstapriset medan klasskompisarna ivrigt hejade på. Finalen bestod av åtta delfrågor och i halvlek var ställningen 17, 18 respektive 19 poäng - allt kunde hända. Under andra omgången blev uppgifterna mer praktiska. Då skulle eleverna bland annat programmera en app och konstruera en laserlabyrint.

Överdomare Patrik Norqvist var imponerad när han inspekterade elevernas lösningar. Inte minst deras laserlabyrinter – som de testat med hårspray (för att kunna följa strålarna).

– Jag trodde faktiskt inte det var möjligt att fixa maxpoängen, men det klarade de ju fint, konstaterade han nöjt.

Och så, den sista uppgiften. Här fanns ingen given vinnare, endast ett poäng skiljde lag ett och två åt. Publiken hejade vilt när lagen i olika delar av hörsalen sprang upp och ner i trapporna för att snabbt lösa det sista problemet. Till slut blev det klass 8c i Tunaskolan i Lund som kammade hem vinsten och fick ta emot 8 000 kronor och en pokal till ett öronbedövande jubel.

Text: Kerstin Sundmark

Se hela tävlingen

Teknikåttan är det en rikstäckande frågetävling i naturvetenskap och teknik för elever i klass åtta där en högskola eller ett universitet i elva regioner ansvarar för tävlingarna samt för kontakterna med landets åttondeklassare och deras lärare. Det huvudsakliga syftet är att väcka intresset för naturvetenskap och teknik bland både flickor och pojkar, stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga samt stärka deras självförtroende. Riksfinalen hålls varje år och går runt mellan de olika högskolorna och universiteten. deltog cirka 26 000 elever i 1 000 klasser från hela Sverige. Läs mer på www.teknikattan.se Där kan du också se hela finalen.