Blodförgiftningsbakterier identifieras snabbare med ny teknik

Publicerad 2008-10-29

Fem europeiska forskningscentra och två europeiska forskningsföretag har gått samman i konsortiet Intopsens för att utveckla ett miniatyriserat optiskt biosensorsystem. Syftet är att identifiera bakteriestammar som orsakar sepsis (blodförgiftning) och den antibiotiska resistensen hos dessa bakteriestammar. KTH koordinerar projektet, som stöds av EU med 2,6 miljoner Euro under en treårsperiod via sjunde ramprogrammet.

Sepsis är den medicinska termen för en infektion som är så allvarlig att den framkallat en markant allmänreaktion i kroppen. Det är mikroorganismer som får kroppen att utveckla denna inflammatoriska reaktion, och det vardagliga begreppet för åkomman är blodförgiftning. Sepsis kan leda till septisk chock, ett akut livshotande tillstånd med allmän organsvikt. Risken för att patienten ska dö ökar med 7 procent för varje timme som en lämplig behandling försenas.

– Det är uppenbart att det behövs en diagnostisk plattform som snabbt kan identifiera förekomst och typ av smittosam mikroorganism, liksom den typ av antibiotiska resistensgener den bär på. Detta för att kunna ordinera rätt sorts antimikrobisk behandling. Tekniken för detta bör vara enkel och snabb och kunna användas av personal på intensivvårdsavdelningen, säger Wouter van der Wijngaart, docent vid avdelningen för mikrosystemteknik på KTH samt projektledare för Intopsens.

Intopsens-konsortiet har bildats för att utveckla den befintliga teknologin bortom dess nuvarande begränsningar. Genom att använda ultrakänsliga fotoniska biosensorer ska man ta fram lab-on-chip system för att identifiera bakterier och den antibiotiska mottagligheten hos dessa.

Konsortiet består av partners från akademin och teknologiska utvecklingsföretag, var och en av dem experter och pionjärer inom olika kärnaspekter inom ramen för denna mångvetenskapliga utmaning. I konsortiet ingår även användare av tekniken, vilka har valts ut för att förankra arbetet utifrån vårdens behov och skapa en bas för vidare utveckling och bearbetning.

Bland konsortiets partners återfinns KTH, Universidad Politécnica de Valencia (Spanien), Århus University (Danmark), Interdisciplinary Nanoscience Center (Danmark), Universiteit Antwerpen (Belgien), Universiteit Gent (Belgien), Farfield Group Ltd (Storbritannien), Mobidiag Oy (Finland).

Mer information på konsortiets webbplats.

Håkan Soold

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se