De lär sig programmera robotar

NYHET

Publicerad 2012-08-08

På Vetenskapens hus, ett samarbete mellan KTH och Stockholms universitet, dukas det nu upp med spännande aktiviteter och laborationer för att under två veckor ta emot 160 tjejer som är nyfikna på naturvetenskap och teknik. Kursen innehåller allt från biologi och geologi till fysik, kemi och teknik. Från att programmera robotar till att göra glass av flytade kväve.

Så här såg det ut på kursen i början av sommaren.

De får arbeta praktiskt och träffa engagerade handledare som studerar på KTH och Stockholms universitet. Kursen går av stapeln den 13 - 17 augusti (det första ägde rum 14 juni - 20 juni).

Under kursveckan erbjuds tio stycken undervisningspass med helt olika innehåll. Deltagarna testar hur effektiva solkrämer är och lär sig mer om mineraler, energi och illusioner. Dessutom får de tillverka cerat och hudkräm samt förstå vad man kan göra med en 3D-skrivare och mycket annat.

Det är 10 olika pass/aktiviteter på kursen:

1. Illusioner: optiska och auditoriska.
  2. 3D-skrivare och plast: deltagarna får bland annat göra en modell i ett datorprogram som de sedan får skriva ut i 3D.
  3. Stenar och mineraler: deltagarna får lära sig hur man identifierar mineraler med hjälp av egenskaper som exempelvis hårdhet, flourescens och densitet. De får också tillverka ett stensmycke.
  4. Kemi: en blandning av olika roliga kemiexperiment, exempelvis blue bottle.
  5. Energi: deltagarna får lära sig mer om energi och energiförbrukning.
  6. Robotar: deltagarna får programmera legorobotar.
  7. UV-ljus: en djupdykning i bland annat cyanotypi.
  8. Kosmetikatillverkning: Skapa solkräm/läppcerat samt en vandring i Bergianska trädgården där deltagarna får se växterna som är med i deras solkräm/läppcerat.
  9. Kalla fakta: Supraledande tåg och tillverkning av glass med flytande kväve, mer mera.

Sedan åtta år tillbaka samarbetar Vetenskapens hus med Svensk Energi för att öka tjejers intresse för naturvetenskap och teknik. Sommarskolan är en mycket populär verksamhet som sedan 2005 har lockat drygt 1 400 tjejer mellan 11 och 14 år. Tack vare detta samarbete så har verksamheten kunnat erbjudas helt kostnadsfritt.

För mer information, kontakta Johan Lundberg på 08 - 790 98 11.

Peter Larsson