Från KTH till rymden och tillbaka

NYHET

Publicerad 2012-12-19

Christer Fuglesang blev civilingenjör i teknisk fysik vid KTH 1981. Drygt 10 år senare - i hård konkurrens - utsågs han till en av Europeiska rymdorganisationens astronauter. 1998 kunde Christer Fuglesang efter träning med Nasas astronautgrupp 16 titulera sig behörig astronaut och 2006 blev han förste svensk i rymden. Nu har han kommit hem till KTH och börjar i april 2013 att jobba på universitetet.

– Christer Fuglesang kommer att ha en ledande roll i KTH:s rymdaktiviteter. Det innebär bland annat att han kommer att jobba med mastersprogrammet "Aerospace Engineering", bedriva egen forskning samt arbeta med marknadsföring av rymdforskning och teknik.

Det berättar Peter Gudmundson, rektor vid KTH.

Christer Fuglesang, Sveriges förste astronaut, snart i en föreläsningssal nära dig. Foto: Jeanette Lundbeck.

Han tillägger att Christer Fuglesang kommer att fylla en viktig funktion även när det gäller att rekrytera studenter till KTH, främja teknikintresset bland unga och stärka KTH:s varumärke.

Christer Fuglesang, som börjar jobba på KTH den 2 april, kommer att ha ett eget kontor på KTH och jobba 80 procent på universitetet.

– Christer Fuglesang kommer också att arbeta på Rymdstyrelsen. Christers unika erfarenheter väcker nyfikenhet och han kommer ha en viktig roll i arbetet med att främja intresse för naturvetenskap och rymdverksamhet, säger Olle Norberg, generaldirektör vid Rymdstyrelsen.

Hur känner då Christer Fuglesang inför att komma hem till KTH?

– Det känns jättebra. Jag ser fram emot att komma tillbaka till mitt alma mater och syssla med saker som ligger mig varmt om hjärtat, som forskning och rymdverksamhet, säger Christer Fuglesang.

Vad ska du forska om?

– Forskningsmässigt ska jag jobba vidare med det som jag gjort tidigare, som ämnesområdet "strålning på rymdstationer". Men det blir också en del partikelfysik. Jag kommer även att vara programansvarig för masterprogrammet "Aerospace Engineering". Detaljerna runt allt återstår dock att reda ut, säger Christer Fuglesang.

På vilket sätt kommer din erfarenhet från tiden som astronaut bäst till nytta på KTH?

– Framför allt genom att utarbeta och ge en kurs som går under namnet "Human Space Flight". Den kommer att ta upp de aspekter som finns vad gäller bemannad rymdfart. Varför rymdfarkoster är konstruerade på det sätt de är, vilken forskning som görs på området, framtiden för rymdfarten och så vidare. Samt sätta in det i ett samhällsperspektiv, säger Christer Fuglesang.

För mer information, kontakta Peter Gudmundson på 08 - 790 70 01 eller rektor@kth.se.

Peter Larsson