Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida
Syftet med innovationstävlingen Global Change Awards är att lyfta fram banbrytande idéer för en mer cirkulär modeindustri. (Bild: Global Change Awards)

Global tävling för hållbart mode

Publicerad 2017-03-27

Hur kan modeindustrin bli mer hållbar? Tävlingen Global Change Awards – där KTH är partner – uppmärksammar innovationer från hela världen. Omröstningen är öppen för alla från 27 mars. Gör din röst hörd – och påverka hur bidraget på en miljon euro ska fördelas mellan fem vinnare.

2015 lanserade H&M Foundation, med KTH och Accenture som partners, den globala innovationstävlingen Global Change Award (GCA). Syftet med tävlingen är att bidra till en hållbar utveckling genom att lyfta fram banbrytande idéer för en mer cirkulär modeindustri.

Bland vinnarna i första tävlingen fanns ett italienskt team som nu samarbetar med kända varumärken för att skapa nya textilier av restavfall från citrusfrukter. En annan vinnare, från Estland, bygger upp en e-marknad för överbliven textil. Teamet har utvecklat en prototyp för att bevisa konceptets värde för både varumärken och fabriker. Två pilotprojekt har lanserats i Kina.

Lisa Ericsson.

– Modeindustrin står inför stora utmaningar inom hållbar utveckling. Vi deltar i tävlingen för att det är viktigt att lyfta fram akademins roll i innovationssystemet genom att aktivt medverka till att lösa stora samhällsutmaningar, säger Lisa Ericsson , chef för KTH Innovation.

Årets tävling har lockat ännu fler deltagare än premiäromgången. Totalt har 2 885 stycken innovationsbidrag från 130 länder kommit in. En nyhet är att bidragen i år delats in i tre underkategorier:

  • Cirkulära affärsmodeller – här ingår idéer om hur man kan återanvända, reparera, dela, eller förlänga livet på en produkt
  • Cirkulära material eftersöker idéer om nya material, återvinningsteknologier, lädersubstitut etc
  • Cirkulära processer syftar till att hitta nya metoder kring exempelvis kemikalier, vatten och färgning liksom 3D-printing och produktion som styrs av efterfrågan

KTH har tillsammans med Accenture och H&M Foundation utvecklat en ettårig innovationsaccelerator som alla vinnare får ta del av. Programmet är skräddarsytt för att vinnarna ska få det stöd som är nödvändigt för att de ska kunna vidareutveckla sina idéer.

Innovationsacceleratorn startar med en veckas intensiv bootcamp som leds av KTH. Under veckan kommer de fem vinnande bidragen att få djupdyka i sina idéer, ta tempen på var de står i dag och gå igenom vilka delar de ska fokusera på framöver.

– Vår erfarenhet från förra året är att acceleratorn framför allt hjälper deltagarna att få ökad förståelse för vilka utmaningar de står inför. Det har varit väldigt roligt att se hur de har delat med sig av tips och erfarenheter till varandra, säger Lisa Ericsson.

Text: Ylva Carlsson

Så här röstar du 

  • De vinnande bidragen.
    Under perioden 27 mars–2 april pågår röstningen på globalchangeaward.com . Röstningen är öppen för alla. Röstresultatet avgör hur bidragssumman ska fördelas mellan de fem vinnarna.
  • I Global Change Award 2015 deltog 2 700 tävlingsbidrag från 112 länder. Fem vinnare från Estland, Finland, Italien, USA och Nederländerna korades. I årets tävling har 2 885 stycken innovationsbidrag från 130 länder deltagit.
  • Bakom Global Change Award står H&M Foundation som grundats av H&M:s storägare Stefan Persson med familj. Stiftelsen vill med innovationstävlingen skynda på en omställning till ett mer hållbart samhälle. Att delta i tävlingen är gratis. Vinnarna utses av en expertpanel. Svensk representant är Johan L Kuylenstierna, chef för Stockholm Environment Institute.