Halvtid för proteinatlas

Färgglada proteiner
Publicerad 2010-11-15

Nu har forskarna vid KTH och Uppsala universitet kartlagt hälften av människokroppens alla proteiner. Det innebär en databas med 10 000 individuella poster. År 2015 beräknar forskarna att de är klara med hela proteinatlasen.

Mathias Uhlén, professor i mikrobiologi vid KTH

– Det är av betydande vikt för proteinatlasen att vi har kommit så långt som halvvägs med kartläggningen. Det är ett viktigt steg mot målet med en komplett databas med människokroppens alla proteiner, något vi förväntar oss kommer att ske år 2015, säger Mathias Uhlén, professor i mikrobiologi vid KTH.

Han är en av de som står bakom proteinatlasprojektet och han fortsätter med att berätta att det är tack vare kartläggningen som forskare kan dra full nytta av The Human Genome Project, ett stort internationellt projekt vars mål är att kartlägga hela den mänskliga arvsmassan.

Men redan nu använder forskare från hela världen proteinatlasen för att få mer kunskap om proteinernas roll när det kommer till olika sjukdomar. Proteinatlasen, när den är klar, kommer att utgöra ett stabil grund att stå på i kampen mot cancer, hjärt- och kärlsjukdomar och sjukdomar i nervsystemet.

Proteiner är en viktig byggsten i de mänskliga cellerna och involverade i princip alla kroppsfunktioner hos såväl friska som sjuka människor. Om de är missbildade, eller deras funktion är satt ur spel, har dessa kritiska byggstenar inte möjligheten att fullfölja sin viktiga roller vilket leder till olika sjukdomar.

Det finns drygt 20 000 proteiner i människokroppen, och en klar majoritet av dessa har aldrig blivit identifierade eller analyserade: 98 procent av alla mediciner riktar sig mot 3 procent av de mänskliga proteinerna.

Proteinatlasprojektet, som startade 2003, är ett samarbete mellan KTH och Uppsala universitet där det senare lärosätet står för projektets biologiska del.

Klockan 17:30 idag släpps nästa version av proteinatlasen på www.proteinatlas.org.

För mer information, kontakta Mathias Uhléns assistent Inger Åhlén på 08 - 55 37 84 03 / ingera@kth.se eller Anneli Waara på 018 - 471 19 74 / anneli.waara@uadm.uu.se.

All information du behöver hittar du här

Peter Larsson