Här är sveriges fräckaste innovationer

Några av de innovationer som kommer att visas upp i KTH:s innovationspaviljong
Några av de innovationer som kommer att visas upp i KTH:s innovationspaviljong under Love Stockholm 2010
Publicerad 2010-05-31

När KTH:s innovationspaviljong slår upp portarna på Love Stockholm 2010 den 6 juni är det under parollen Passion for Innovation. Och innovationer blir det, i massor. KTH bjuder på en stor mängd annorlunda, snygga, spännande och viktiga uppfinningar. Eller vad sägs om elektroniska tapeter som ändrar mönster, CSI-papper, smärfria kanylplåster för spruträdda, musikkostymer, blommiga bilar och Twitterträd.

Många av innovationerna är ett resultat av KTH:s egen forskning eller utvecklade av personer med KTH-anknytning, andra kommer utifrån. Alla har de det gemensamt att de är lysande svenska uppfinningar. Eller är spännande prototyper på väg att bli just lysande uppfinningar.

– Tanken med KTH:s innovationspaviljong är att besökarna ska interagera med alla fantastiska prylar. Det ska inte vara som att gå på ett museum där besökaren enbart får titta på saker men inte röra dem, säger Donnie Lygonis, affärsutvecklingscoach på KTH Innovation där han vanligtvis hjälper forskare och studenter att kommersialisera idéer.

Totalt handlar det om drygt 70 olika innovationer som besökarna får ta del av i KTH:s innovationspaviljong på Love Stockholm 2010. Förutom redan nämnda uppfinningar kommer besökaren också att kunna titta eller pilla på billiga bränsleceller som driver mp3-spelare, vattenkokare eller mobiler, förpackningar med rörliga bilder, kolfibervävare, högteknologiska bajspåsar som räddar liv och framtidens mobilapplikationer. Tillkommer gör även smarta textilier, möjlighet att prova att borra i tänder som en riktigt tandläkare och 100 procent återvinningsbara möbler. För att nämna några exempel.

Därtill lånar KTH föreningen Svenskt uppfinnaremuseums utställning "Svenska Uppfinningar". Den innehåller riktigt klassiska och viktiga innovationer som både räddat liv och turboladdat den svenska ekonomin.

Allting toppas med möjlighet att leka loss med infraröda kameror, Microsofts hajpade pekskärm Surface, Apples senaste succé Ipad, ABB-robotar och svenska succéföretaget Tobii Technologys prisade produkter för ögonstyrning och -spårning.

Även barnen får sitt i en kreativ lekhörna där de kommer att kunna bygga farkoster av mjölkkartonger som klättrar uppför en vattenbana och en interaktiv sex kvadratmeter stor lekmatta med inbyggda sensorer, ljud och ljus som uppmuntra barnen till fysisk aktivitet.

För mer information, kontakta Donnie Lygonis på 070 - 788 66 23 / donnie@kth.se eller Lisa Ericsson på 08 - 790 66 07 / lisaeric@kth.se.

Peter Larsson