Helene megafon åt unga forskare

Att vara forskare är fantastiskt roligt och coolt, säger Helene Andersson Svahn, professor på KTH
Att vara forskare är fantastiskt roligt och coolt, säger Helene Andersson Svahn, professor i nanobioteknik vid KTH och nybliven ordförande i Sveriges Unga Akademi
Publicerad 2011-05-27

Idag grundas Sveriges Unga Akademi, ett nytt tvärvetenskapligt forum och en efterlängtad forskningspolitisk plattform för landets yngre forskare. Ordförande för den nya akademin blir Helene Andersson Svahn, professor i nanobioteknik vid KTH.

– Det känns otroligt utmanande och samtidigt väldigt hedrande och smickrande, säger Helene Andersson Svahn, Sveriges unga akademis första ordförande.

Hennes roll kommer att vara att sätta i gång verksamheten, att tillsammans med de andra ledamöterna generera dokument och inlägg i viktiga frågor, samt inte minst att synas i debatter. Forskningsfinansiering och innehållet i forskningspropositionen är exempel på frågor som den unga akademin kommer att ägna sig åt. Syftet är att fånga upp åsikter och kreativitet hos forskare som är i början eller i mitten av sin karriär.

Politiker har länge efterfrågat ett forum för att lättare kunna diskutera med den här gruppen forskare, konstaterar Helene Andersson Svahn.

– Även från oss unga forskares sida har det funnits ett behov. Jag har ofta känt att jag saknar en organisation som engagerar sig i debatter,
säger hon.

Av de 22 ledamöterna som idag har utsetts till Sveriges unga akademi, den första i sitt slag, kommer fyra från KTH. Utöver Helene Andersson Svahn, som är professor i nanobioteknik, även Danica Kragic Jensfelt, professor i datorvetenskap, Johan Åkerman, professor i spinntronik samt Erik Lindahl, professor i beräkningsbiofysik.

– Vi har valts utifrån vetenskaplig excellens, men även motivation att delta i samhällvetenskapliga och politiska frågor samt engagemang i den unga akademins verksamhet, säger Helene Andersson Svahn.

Medelåldern är 39 år och ingen är över 45. Tanken är den unga akademin successivt ska öka antalet ledamöter till cirka 40, och att processen för kommande inval ska utformas av de första ledamöterna.

Initiativtagare till den nya akademin är Kungl. Vetenskapsakademin (KVA) och inspirationen har hämtats från unga akademier i andra länder, bland annat Tyskland och Nederländerna. Verksamheten finansieras av ett initieringsanslag på 3 miljoner kronor från Ragnar Söderbergs stiftelse.

Första inlägget från Sveriges unga akademi är redan ivägskickat. Det är en kommentar med åsikter och förslag till hur EUs ”grönbok”, nästa finansieringsprogram, ska se ut. Man kommer även att driva tvärvetenskapliga projekt. Bland ledamöterna finns representanter från många olika forskningsområden.

– Jag hoppas att det ska uppkomma tankar som är helt oväntade, och att det blir en bra dynamik i gruppen, säger Helene Andersson Svahn.

Det var inte ett lätt beslut att fatta när erbjudandet om ordförandeposten kom, erkänner Helene Andersson Svahn. Hon har två små barn, ett och tre år gamla, och har precis kommit tillbaka från sin mammaledighet och börjat få igång forskningsarbetet.

– Ja, jag fick fundera ett tag och prata med min man. Det är ju ett stort ansvar och det kommer att ta mycket tid att bygga upp verksamheten. Men jag rensade bland mina uppdrag och är nu inställd på att det kommer att bli ett tufft men roligt år, säger hon.

Efter fredagens festliga invigning inför prominenta gäster sätter det hårda arbetet igång på allvar. En angelägen uppgift för akademin är att motivera yngre människor, redan innan de disputerat, att välja en forskarkarriär.

– Att vara forskare är fantastiskt roligt och coolt. Vi vill förmedla den bilden och de möjligheter som finns. Yrket har förändrats mycket, idag bygger det mycket på nätverk och samarbete över gränserna, säger Helene Andersson Svahn.

För mer information, kontakta Helene Andersson Svahn på 08 - 55 37 83 22 eller helenea@biotech.kth.se.

Susanne Rosén