Hittar inspiration till solceller från frukt

HEMVÄNDARE

Publicerad 2015-04-16

Hallå där, Anna Justina Svagan Hanner. Du har precis blivit tilldelad Ingvar Carlsson Award, och kommer att börja forska på KTH efter sommaren. Vad gör du idag, och vad ska du jobba med hos oss?

– Jag håller på med något som kallas avancerade funktionella material från biopolymer. Bland annat jobbar jag med cellulosa nanofibrer. Dessa kan användas till att tillverka kapslar av.

Kapslar?

Snart kommer forskaren Anna Justina Svagan Hanner tillbaka till KTH.

– Ja, tänk dig sådana där gula kapslar som innehåller fiskolja, till exempel. Man kan paketera molekyler som är känsliga för syre i kapslar gjorda av cellulosananofibrer.

Se där. Vad har man för nytta av dessa kapslar, mer konkret?

– Det finns många användningsområden för dem. Att paketera läkemedel och mediciner i är ett, att använda kapslarna i funktionella material ett annat. Rent storleksmässigt finns inga begränsningar uppåt, men neråt är 600 nanometer i diameter det minsta objektet man kan tillverka.

Funktionella material låter spännande. Ja, hela grejen med cellulosananofibrer är häftig. Berätta mer!

– Detta koncept är ganska nytt, och jag ska jobba vidare med det. Cellulosananofibrer har fantastiska mekaniska egenskaper, och de kan som sagt utgöra ett utmärkt material till en syrebarriär. När det gäller funktionella material skulle kapslarna kunna vara ett skikt i solceller där de har som funktion att skydda syrekänsliga molekyler som till exempel kan konvertera lågenergifotoner till fotoner med högre energi, något jag har tittat närmare på under min tid som postdoc.

Var kommer idén med dessa kapslar förstärkta av cellulosananofibrer från?

– Naturen. Varianter av dessa nanofibrer förekommer i frukt, träd och alla typer av växter. Växterna förstärker sina cellväggar med just cellulosananofibrer.

Hur känns det att komma tillbaka till KTH? Du har ju tidigare doktorerat i ämnet fiber och polymerteknologi här.

– KTH försöker hitta så många olika användningsområden för något så enkelt som cellulosa. Det är spännande. Det ska bli roligt att få komma tillbaka.

Du jobbar för närvarande på Köpenhamns universitet. När börjar du arbeta vid Wallenberg Wood Science Center på KTH?

– Projektet startar den första september i år. Ingvar Carlsson Award innebär att jag får 4 miljoner kronor fördelat över tre år. Det sista och fjärde året skjuter KTH till forskningspengar.

Anna Justina Hanner är en av tolv bidragsmottagare som tillsammans delar på 48 miljoner kronor. Huvudsyftet med Ingvar Carlsson Award är att stödja yngre hemvändande postdoktorer med ambition att starta en självständig och nyskapande forskningsverksamhet i Sverige.

Text: Peter Larsson

För mer information, kontakta Anna Justina Svagan Hanner på 070 - 998 86 22.