KTH blir miljöcertifierat
Nu är det svart på vitt – i förra veckan kom miljöcertifikatet som visar att KTH driver ett systematiskt miljöarbete.
– Det är ett bevis på att det finns kunskap, resurser, motivation och ambition för att jobba med miljöfrågorna på KTH, kommenterar Birgitta Westin, miljöchef.

Det sista steget i prövningen om miljöcertifieringen togs i våras, när miljörevisorer på plats på KTH granskade miljöledningssystemet. Revisorerna rapporterade 15 brister, som åtgärdades under sommaren och godkändes av miljörevisorerna i början av augusti.
Revisorernas arbete har fokuserat på hur systematiskt KTH arbetar inom områden som avfalls- och kemikaliehantering, energiförbrukning, inköp, upphandling och tjänsteresor.
– Jätteroligt att vi efter tre års arbete kom i mål. Det känns bra att få bevis på att vårt miljöledningssystem uppfyller kraven i miljöledningsstandarden, säger Birgitta Westin.
Vilken betydelse kan miljöcertifikatet få i KTH:s marknadsföring?
– Det stärker vårt varumärke. Vi visar att miljöfrågorna är viktiga för oss och våra intressenter ser att vi jobbar med miljöfrågorna systematiskt.
Certifieringsmärket kan användas av KTH bland annat i olika presentationer, i mejl, på webben och i trycksaker.
– Det finns regler för hur vi får använda det, men jag vill och önskar att man använder det så mycket som möjligt i vår kommunikation, säger Birgitta Westin.
En ceremoni kommer att hållas 15:e september, då miljöcertifikatet överlämnas formellt av certifieringsorganet Qvalify.
Text: Christer Gummeson