KTH-forskare intar rockklubb

I år äger Forskarfredag rum på Debaser vid Medborgarplatsen
Publicerad 2010-09-20

Morgondagen vädertjänster, robotar, genforskning och kärnkraft - det är bara några exempel på vad KTH-forskare kommer att prata om när de kliver upp på Debasers scen i Stockholm nu på fredag. Arrangemanget heter Forskarfredag, och syftet är bland annat att få fler ungdomar intresserade av forskning.

Fredagen den 24 september 2010 är det dags igen för workshops, prova-på-experiment, vetenskapsshower och möten med forskare på 22 orter runt om i Sverige.

I Stockholm deltar naturligtvis KTH, och arrangemanget äger rum på rockklubben Debaser vid Medborgarplatsen. På årets Forskarfredag står människan i centrum och besökaren hittar allt mellan himmel och jord i de fem temaområdena: "Människan och jorden", "Människan och tekniken", "Människan och tanken", "Människan och kroppen" samt "Oss människor emellan".

Årets upplaga av tilltällningen har precis som de tidigare evenemangen utlysts som Researchers' night av EU-kommissionen. Runt om i hela Europa erbjuds hundratals aktiviteter som ska visa hur spännande och kul forskning är. Målgruppen är den breda allmänheten, inte minst barn och unga.

Bland de medverkande forskarna från KTH återfinns Joakim Lundeberg (genetik), Svante Linusson (matematik), Mattias Höjer (hållbar kommunikation), Jan Wallenius (kärnfysik), Patric Jensfelt (robotik), Katarina Elevant (meteorologi) och Peter Halldin (neuronik).

Allt du behöver veta om Forskarfredag hittar du här

Peter Larsson