KTH-killarna som ska vinna över Chalmers

NYHET

Publicerad 2012-03-13

Vilka är bäst – KTH eller Chalmers? På fredag ska det avgöras, en gång för alla.
– I slutänden tror jag att det blir vi som vinner, säger Joachim Thomson, lagledare och poängkung i KTH Hockey.

Joachim Thomson (i mitten) leder KTH:s nya ishockeylag, ”The Royal Blue".

Nu är siktet inställt på det prestigfyllda mötet med Chalmers på fredag 16 mars. Matchen spelas i Danicahallen på Östermalms IP i Stockholm, alldeles intill KTH:s campus. Med traditionsenlig inramning av cheerleaders, nationalsång och pausunderhållning tror Joachim Thomson att det kommer att bli en färgstark tillställning.

– Jag var nere i Göteborg på jullovet och studerade Chalmers lag så vi kommer väl förberedda till matchen. Svårt att säga hur det går, men jag tror vi drar det längsta strået, säger Joachim Thomson.

Han är lagledare i KTH Hockey - som också kallas "The Royal Blue" - och den som grundande studentlaget i höstas då han började civilingenjörsutbildningen i Industriell ekonomi vid KTH. KTH Hockey spelar seriespel i division 4, men Joachims förhoppning är att också att dra igång en svensk liga för collegehockey.

– Det finns goda förutsättningar för det och av allt att döma kommer vi att kunna starta en svensk collegeliga till hösten, säger Joachim Thomson.

Ligan, som har sin förebild i amerikanska Ivy League, ska bestå av lag från fem tekniska lärosäten: Chalmers, KTH, Linköping, Luleå och Lund. I dagsläget är det bara Lund som inte har ett registrerat ishockeylag för seriespel, men Joachim Thomson hoppas att det ska vara löst till hösten.

När han bildade KTH Hockey i höstas var intresset större än han anat. Inför första träffen satte han upp några svarvita A4-ark runt om på campus och lyckades på sätt samla ihop 35 intresserade hockeykillar. I dag består laget av ett 40-tal studenter, varav drygt 20 tas ut inför varje match.

Spelarnas meriter skäms inte för sig, flera av killarna har spelat högt upp i svenska seriesystemet. Själv har Joachim Thomson en bakgrund från Frölunda och har även spelat i flera norska lag. Han är nöjd med KTH-lagets premiärsäsong – av 20 spelade matcher lyckades man vinna 14. Ändå hade han hoppats på ännu bättre resultat.

– På sikt är ambitionen är att gå upp i division 2. Vi hade räknat med att kvalificera oss för trean redan den här säsongen men hade lite otur med bemanningen i laget. Både i början och slutet av säsongen var flera killar upptagna på annat håll och kunde inte ställa upp, säger Joachim Thomson.

Biljetter till matchen KTH Hockey-Chalmers säljs för 10 kr på info-Center, Drottning Kristinas väg 4. Matchen börjar kl 19, fredag 16 mars.

Läs intervjun med Joachim Thomson i sin helhet här: campi.kth.se/killarna-som-ska-vinna-over-chalmers-1.300641

För mer information, kontakta Joachim Thomson på 076 - 588 88 10 eller info@kth-hockey.se.

Text: Christer Gummeson. Bearbetning: Peter Larsson