KTH-professor i debatt om vetenskaplighet

VETENSKAP

Publicerad 2016-01-14

Om etablerad vetenskap jämställs med pseudoteorier är skolan illa ute och kanske på sikt även samhället.
Det befarar bland andra KTH-professorn Christina Moberg som lyft frågan i en debattartikel.

Christina Moberg.

– Självklart kan man ha vilka idéer som helst om verkligheten, men man måste testa dem enligt den vetenskapliga metoden om man framställer det som fakta, säger Christina Moberg, som också är preses vid Kungl Vetenskapsakademien och fortsätter:

– Om vi anammar kunskapsrelativismen där allting framställs som lika korrekt och lika sant och beslut fattas utan vetenskapligt underlag kan samhället hamna fullständigt på villovägar.

I artikeln utgår debattörerna bland annat ifrån Läroplanen för grundskolan där det framstår som naturvetenskap är en ideologi bland andra inom ämnen som biologi, kemi och fysik.

Ett exempel som ges är synen på jordens uppkomst och utveckling där den vetenskapliga synen på evolutionen hamnar i samma klass som tro och tyckande kring jordens tillblivelse.

– Här behövs verktyg för att kunna skilja dessa åt. Annars riskerar vi att tro och tyckande vinner mark på bekostnad av evidensbaserad kunskap.

I debattartikeln handlar det om grundskolan. Hur ser det ut på universiteten?

– Jag har tyvärr belägg för att denna tendens även återfinns på den utbildningsnivån – men förhoppningsvis gäller detta endast enstaka fall. Vår uppgift måste ju vara att omskola dem som eventuellt har en kunskapsrelativistisk syn med sig i bagaget från skolan.

Varför har det blivit så här?

– Det är många olika rörelser som samverkar, men det är nog ett utslag av tendenser i det postmoderna samhället. Med den flod av information som sköljer över oss är det viktigare än någonsin att kunna skilja fakta från tyckande och genomskåda eventuell brist på vetenskaplighet.

Text: Jill Klackenberg