KTH rankas och hamnar i toppgrupp

Publicerad 2010-10-28

KTH är ett av de svenska lärosäten som placerar sig i "excellensgruppen" i den internationella tyska kvalitetsrankningen CHE. Totalt ligger Sverige på femte plats i Europa.

KTH, men bland andra också KI, Lunds, Stockholms och Uppsala universitet, hamnar bland de europeiska universitet och högskolor som rankas som excellenta av den tyska organisationen Centrum för högskoleutveckling, CHE. Rankningen görs för att underlätta för studenter att välja bland de universitet och utbildningar som finns.

Det är ämnesområdena biologi, kemi, fysik och matematik som CHE använts som underlag, och KTH utmärker sig i de tre sista.

CHE:s rankning bygger på ett antal kriterier – bland annat antal publikationer i vetenskapliga tidskrifter, antal citeringar, studenters och medarbetares mobilitet samt studenternas omdömen. I rankningen har cirka 250 universitet och högskolor i 20 länder utvärderats.

Hela rankinglistan och all annan information hittar du här

Peter Larsson