Lustfylld teknikfestival inspirerade tjejer

FÖREBILDER

Publicerad 2015-04-20

Under lördagens Teklafestival vimlade det av teknikintresserade unga tjejer på KTH:s kårhus. De fick prova på allt från att göra robotar med minihjärna till att spela trumma på en banan. Deltagarna sprudlade av experimentlusta och initiativtagaren Robyn var nöjd.

Robyn och KTH:s rektor Peter Gudmundson delar scen på Teklafestivalen. Foto: Beata Holmgren.

–Jag ville anordna en festival där unga tjejer fick möjlighet att få prova teknik utan att det blev krystat. Då krävs det både kunskap, utrymme och tålamod och så måste det ske på ett roligt sätt, precis som här i dag, säger Robyn.

Och roligt hade de 200 deltagarna som var i åldrarna 11 till 18 år. Efter välkomstceremoni och uppvärmning med hjälp av Popkollo var det dags att välja workshops. Klasskompisarna Victoria Chu och Celice Carlsson, som läser första året på naturprogrammet på Norra Real, valde att jobba med Quirkbot och byggde en robot med hjälp av sugrör och ett litet kretskort.

Robyn pratar teknik med deltagarna på Teklafestivalen. Foto: Beata Holmgren

– Vi läser mest kemi, biologi och fysik annars, så det är roligt att få prova på det tekniska och lite mer handfasta, säger Victoria Chu.

En annan deltagare var elvaåriga Linnea Österman Menander från Norrtälje. Hon valde en workshop om spelutveckling och jobbade i grupp med tre äldre tjejer som hon aldrig träffat tidigare. Tillsammans gjorde de ett spel om ett monster.

Under lunchen bjöds det förutom förtäring också på lustfyllda projekt som att tillverka ledlampor och stoppa i ballonger, göra smycken i termoplast eller scanna fötterna. Sedan var det dags för eftermiddagens workshops liksom föreläsningar av idel kvinnliga förebilder på området: en robotprofessor, en spelutvecklare, Google och en chefsdesigner från Spotify.

Det var två år sedan Robyn fick KTH:s stora pris. Och det är brukligt att pristagarna håller ett seminarium for skolans elever. Men Robyn valde i stället att anordna en teknikfestival för unga tjejer eftersom antalet kvinnor som söker till KTH fortfarande är i minoritet.

Det blev även ett exklusivt uppträdande. Foto: Beata Holmgren

Vad tror du krävs för att fler tjejer ska söka?

– KTH är ett modernt lärosäte, men jag tror att skolan behöver se över synen på genus i hela verksamheten. Eleverna som börjar har redan ett genustänk, men inte alla lärare.

Uppe i festivalens vuxenlounge sitter Deeqa Abdi som har en tekniktokig elvaårig dotter. Dottern heter Ilhan Elmi och går till vardags i Kvarnbyskolan i Rinkeby. Nu sitter hon på en workshop om spelutveckling. Hennes mamma berättar att dottern för längesen bestämt att hon vill gå på KTH i framtiden.

Teklafestivalen hade 2 000 sökande, men bara 200 fick plats. För dem som inte lyckades knipa en plats direktsände SVT emellertid hela festivalen i sin digitala kanal SVT Flow. KTH:s rektor Peter Gudmundson som invigde evenemanget tillsammans med Robyn tyckte att det var en fantastisk festival.

– Vi har gjort insatser utanför skolan för att få fler tjejer intresserade. Men det här är något helt nytt och det är jätteroligt.

Text: Gerd Eriksson