Morgondagens techbolag presenteras idag

Theresia Silander Hagström och Oytun Yildirimdemir är två av personerna bakom Eatit.

NYHET

Publicerad 2018-05-23

Vilka av dagens unga teknikbolag blir framtidens Amazon, Spotify och Snapchat? När KTH Innovation den sista maj arrangerar Demo Day kommer nio uppstartsföretag inom techbranschen att visa upp sina produkter och tjänster. Alla nio har två saker gemensamt: en koppling till KTH och stor potential att växa till sig rejält.

Torsdagen den 31 maj är det öppet hus på KTH Innovation. Då får de som kommer chansen att under 45 intensiva minuter att lyssna på nio unga uppstartsföretag som genomgått ett givande inkubatorår på universitetet.

Så här beskriver Lisa Bäckman, marknads- och kommunikationsansvarig på KTH Innovation, tanken med arrangemanget.

– Syftet med Demo Day är att visa upp några av de intressanta innovationer som kommer från studenter och forskare på KTH. Just idag är det Batch 5 som står i centrum, men vi jobbar med cirka 300 idéer från KTH varje år. Vi hoppas med Demo Day att kunna inspirera andra att göra samma resa.

Uppstartsbolagen kommer att hålla sina presentationer mellan 12:15 och 13:00 och platsen är KTH Entré, Drottning Kristinas väg 4 i Stockholm.

Här är de nio företagen:

Eatit

Eatit är en digital dietist. Mjukvaran kombinerar maten användaren vill äta med maten hon eller han behöver äta enligt sina hälsovärden. Användarna lämnar blodprov på sin närmaste vårdcentral, kopplar upp sina hälsoappar och gör ett test för att identifiera sin smakprofil. Eatits artificiella intelligens analyserar sedan personens hälsodata och ger hälsorekommendationer och skräddarsydda recept. Webbplats hittar du här , och en artikel om Eatit återfinns här .

Globuzzer

Globuzzer tillhandahåller en trygg digital reseguide för resenärer runtom i världen. Plattformen gör att resenärer och lokalbefolkningen kan mötas via olika evenemang, upplevelser och erfarenheter. Syftet är att resenären ska slippa spendera onödigt mycket pengar, ta högre risker än vad som behöver eller slösa tid. Globuzzer använder sig av expat-communityns gemensamma erfarenheter för att möta tre prioriterade områden: budget, säkerhet och tillgänglighet. Nya resenärer ska alltså slippa uppleva samma problem som deras föregångare gått igenom. Här finner du företagets webbsajt .

Inicios affärsidé syftar till att stödja elever och lärare hur de kan integrera digitalt skapande och färdigheter i läroplanen genom mentorskap och praktiska övningar för att öka deras självförtroende och personliga utveckling. Ett övergripande mål är att öka digital delaktighet för alla medborgare så att de kan delta och bidra till framtidens smarta och hållbara samhällen. Bolagets webbplats här .

InnoBrain

UX är användarupplevelse (user experience) och UX-design handlar kort och gott om designarbete som förbättrar användarnas upplevelse av en tjänst eller produkt. Detta leder till nöjdare kunder, träffsäkra tjänster och ökad lönsamhet för företaget. InnoBrain mäter hur bra företag lyckats med detta bland genom att studera ögonrörelser och hjärnaktivitet hos användaren. Webbplats återfinns här.

Safekeeping

Safekeeping är en marknadsplats för förvaring. Bolaget hjälper privatpersoner att tjäna extra pengar genom att hyra ut oanvänt utrymme till andra privatpersoner som behöver förvaringsyta. Safekeeping kan alltså ses som en typ av alternativ till tjänster som Shurgard, Pelican och Big Easy. Här har du företagets webbplats.

Vuma (f.d. Pillr)

Genom kvalitetssäkrad digital rådgivning vill Vuma ge fler tillgång till korrekt information och recept på preventivmedel. Detta för att alla kvinnor ska få möjlighet att fatta genomtänkta beslut utan krångliga mellansteg. Vurmas webbplats är här

HiMat Engineering

HiMat Engineering utvecklar innovativa verktyg för materialdesign och använder dessa för design av högpresterande metalliska material. Webbplats .

Buzz in Touch

Bolaget utvecklar en app som ger användarna möjligheten att på ett ögonblick dela kontaktinformation, tagga och organisera sin telefonbok i mobilen.

Asqill

Asqill utbildar KTH-studenter i branschledande dataanalysverktyg för att sedan skapa arbetstillfällen genom att matcha kompetens mot projektspecifikation på deras AI-drivna plattform. Asqill har placerat sin webbplats här .

KTH Innovations förinkubatorprogram är ett årslångt program för tidiga, teknikbaserade KTH-projekt som vill skynda på sin utveckling. Under fem år har 130 bolag antagits till programmet, däribland bolag som Shortcut Labs (Flic), Manomotion, Help to Help och Tinitell. Den som vill veta mer om inkubatorprogrammet kan styra sin .

Här kan du anmäla din närvaro .

Text: Peter Ardell

För mer information, kontakta Lisa Bäckman på 08 - 790 66 35 eller lisbac@kth.se.