Möt forskare på Science Café i Stockholm

Publicerad 2011-09-13

Hur ser framtidens skog ut? Består den av genetiskt modifierade träd som producerar högteknologiska material, och hur bra är i så fall detta för naturvården? Vilka kemikalier har vi runtomkring oss, och hur påverkar de oss?

Välkommen att diskutera skog och kemi med fyra olika forskare den 23 september under ForskarFredag Stockholm!

Det internationella skogsåret och det internationella kemiåret uppmärksammas genom Science Café. Samtalsledare är vetenskapsjournalisten Jenny Jewert.

12.00: Växer morgondagens högteknologiska material på träd? Samtala med Ann-Christine Albertsson, professor i fiber- och polymerteknologi vid KTH.

13.00: Genetiskt modifierade träd, framtidens skogsbruk? Samtala med Ines Ezcurra, forskare i växtbioteknik vid KTH.

14.00: Naturvård i skogen – hur bra är vi i Sverige egentligen? Samtala med Lena Gustafsson, professor i ekologi vid Sveriges lantbruksuniversitet

15.00: Kvitton, nappflaskor och fisk – hur farliga är gifterna i vår omvärld? Samtala med Annika Hanberg, professor i miljömedicinsk riskbedömning, Karolinska Institutet

Arrangeras av: Vetenskapens Hus, Forskningsrådet Formas, Karolinska Institutet, KTH, Stockholms universitet, Stockholms stad.

Tid: Fredag 23 sept kl. 12-15.45
Plats: Science Café-tältet på ForskarFredag, Medborgarplatsens isbana, Stockholm

Mer info: karinlar@kth.se

Läs mer om ForskarFredag