KTH:s Årets alumn 2024 vill engagera Sveriges hushåll i energiomställningen

porträttbild på Tanmoy Bari i solnedgång med stadsmiljö i bakgrunden
– I en tid när vi laddar våra bilar på samma sätt som vi laddar våra telefoner, och privathushåll kan producera egen el, kan hushållen bli en del av en gemensam energilösning för hela samhället. Mitt mål är att hela Europas elkonsumenter ska ha tillgång till varandras elöverskott. Vi ska kunna förflytta tillgången på elektricitet mellan länder, säger Tanmoy Bari, medgrundare till Greenely och KTH:s Årets alumn 2024.
Publicerad 2024-05-13

Han är medskapare till en digital plattform som ska ge privathushållen full kontroll över sin energikonsumtion. Hans vision är att koppla samman elkonsumenterna till ett virtuellt kraftverk för hela Europa.
Nu tilldelas innovatören Tanmoy Bari utmärkelsen KTH:s Årets alumn 2024.

Tanmoy Bari  är medgrundare och vd till företaget Greenely, en digital lösning som gör att elkonsumenter kan ansluta sina hushåll till Greenelys app. Genom appen kan användarna följa sin eldata och få insikter om sin elförbrukning.
I dag har över 200 000 hushåll i Sverige anslutit sig.

– På senare år har vi sett att konsumenten vill påverka sin elförbrukning mer än tidigare. I och med stigande elpriser, elbrist, klimatkris och politiska konflikter ökar vårt behov av oberoende, hållbara energilösningar, konstaterar Tanmoy Bari.

Han fick idén till energiplattformen Greenely under studietiden på KTH, när han pluggade till civilingenjör inom hållbar stadsutveckling.
Tillsammans med en grupp studenter skapade han den grundläggande mjukvaran, och bolaget bildades med hjälp av coacher på startup-hubben KTH Innovation  2014.

porträttbild på Tanmoy Bari
– I dag jobbar 50 personer i Greenely, och vi ska snart rekrytera 20 till. Under årens lopp har vi tagit in riskkapital på över 150 miljoner kronor och det sista halvåret har vi äntligen blivit lönsamma. Nu växlar vi upp för att investera i internationell expansion.

– Skillnaden idag är att folk är betydligt mer insatta i hur elen fungerar i hemmet. Kunskapen har ökat i takt med att grundläggande funktioner, som husets värmesystem, kan kopplas upp digitalt och styras utefter elpriset. Dessutom köper allt fler elbilar och skaffar egna solceller för att sänka kostnaderna och sälja tillbaka egenproducerad ström till elbolagen, säger Tanmoy Bari.

En batterilösning för hushållen

Han anser att framtiden för energikonsumenter ligger i ökad flexibilitet, bland annat genom att de får möjligheten att bidra till balansering av energitillgången i samhället.

– Det var inte länge sedan som förskollärare i delar av Sverige blev uppmanade att ta med sig ficklampor till skolan, om strömmen tillfälligt skulle ta slut. När det var på väg att bli energibrist senast i Sverige höll många sektorer på att drabbas allvarligt, och vi står inför framtida svåra utmaningar.

Det senaste året har Greenely lanserat ett eget virtuellt kraftverk; en innovation som gör att svenska hushåll kan delta aktivt i energiomställningen.

Mer om Tanmoy Bari

• År 2016 var Tanmoy Bari med på Forbes internationella lista över talanger under 30 år från hela världen.
  • Han har varit involverad i One Planet Network  sedan 2013.
  • Han medverkar som hållbarhetsexpert i tidningen Vi i Villa.

Genom en ny batterilösning kan kunderna bland annat sälja vidare sitt elöverskott till det svenska elsystemet när det uppstår elbehov i olika delar av landet, och samtidigt optimera den egna energianvändningen.

– Genom batterisystemet blir hushållen mer självförsörjande på el. Vi vill placera kunderna i ett hållbart energilandskap, säger Tanmoy Bari.

Enligt honom kan hushållen bidra till att stabilisera elnätet i hela Sverige, och på sikt även i andra nordiska länder, genom att antingen ladda eller ladda ur sina batterier när obalanser uppstår i elnätet.

– Samhället går mot en fortsatt avveckling av kärnkraften och vi ser ett ökande behov av planeringsbar kapacitet i vårt elsystem. Med övergången till förnybar energi behövs fler flexibla energilösningar, säger Tanmoy Bari och tillägger:

– Framtidsvisionen är att stabilisera eltillgången i hela Europa, genom att koppla samman privathushåll i olika länder till ett stort, virtuellt kraftverk.

Text: Katarina Ahlfort ( ahlfort@kth.se )
Foto:

Tanmoy Baris bästa råd till KTH-studenter som vill bidra till samhällsutveckling

• Passa på att testa olika saker under studietiden, kanske studera utomlands, söka udda stipendier, eller plugga ämnen utanför det specifika programområdet.
  • Se till att vara uppmärksam på olika möjligheter som dyker upp. Våga chansa.
  • Kom ihåg att alla är olika, vad som passar andra kanske inte passar just dig.
  • Sök upp personer som tar din drivkraft på allvar. Jag fick stort stöd från coacher på KTH Innovation, och pratade mycket med olika professorer inom områden som intresserade mig.
  • Att vara nyfiken ger bra ingångar till branschen. Jag passade på att besöka utvecklingsländer under min studietid, och reste till Kenya och Brasilien för att titta på lösningar för stadsplanering och hitta nya idéer.

Prismotivering KTH:s Årets alumn 2024

Tanmoy Bari tilldelas utmärkelsen Årets Alumn 2024 för sin förmåga att utveckla en teknisk innovation som sprider kunskap och bidrar till en mer hållbar planet.

I sin roll som vd och en av grundarna bakom företaget Greenely leder han arbetet att inspirera konsumenter till minskad energikonsumtion. Han visar prov på såväl mod, uthållighet och entreprenörskap i sin strävan att bygga ett företag som möter utmaningarna på energimarknaden.

Genom att dela med sig av sina kunskaper till studenter och att aktivt delta i samhällsdebatten rörande energifrågor engagerar sig han på ett bredare plan. I kombination med ett lyhört förhållningssätt och en öppenhet för omvärlden gör detta Tanmoy till en sann KTH-ambassadör och en inspirerande ledare inom hållbar samhällsutveckling.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH