Nobelstjärnor lyste upp AlbaNova

NYHET

Publicerad 2013-12-10

De var något av egensinniga doldisar inom kvantteorin för 40 år sedan. Men i lördags blev Peter Higgs och François Englert mottagna på AlbaNova som superstjärnor.

Nobelpristagaren François Englert, vänster, får sin vän och kollega Peter Higgs att skratta under ett panelsamtal vid Albanova. Till höger syns KTH-forskaren Jonas Strandberg. (Foto: Samuel Unéus)

Nära 300 studenter och personal från KTH och Stockholms universitet packade in sig i Oskar Kleins auditorium i universitetscentrumet för en frågestund med Nobelpristagarna Peter Higgs och François Englert. Evenemanget anordnades av Kungliga Tekniska högskolan och Stockholms universitet.

François Englert pratar med en student vid lördagens tillställning. (Foto: Samuel Unéus)

Dave Charlton, talesperson för ATLAS-experimentet vid CERN öppnade samtalet. De två Nobelpristagarna berättade om ursprunget till sin teori, upptäckten av Higgspartikeln och de framtida planerna för att studera den.

Pristagarna medgav att de var en originell teori som de publicerade 1964.

– Jag tror att det var nyttigt att jag inte fullt ut acceptera de etablerade föreställningarna, säger Higgs.

Englert instämde och menade att det var till deras fördel att vara i otakt med etablissemanget.

– Vi tittade bara på vad vi tyckte var viktigt, sade han.

Peter Higgs byter några ord med student Ksenia Chechet. (Foto: Samuel Unéus)

KTH-studenten Ksenia Chechet som satt i publiken tyckte att diskussionen var inspirerade.

– Det var en speciell känsla när Nobelpristagarna pratade om områden som vi tagit upp på utbildningen, sa Ksenia Chechet.

Kursaren Sylvain Julien-Laferrière, blev också tagen.

– Jag uppskattade verkligen deras spontanitet och hur enkelt de talar om sitt svåra ämne.

– Det var nästan som en dröm.

Jenny Axäll och David Callahan

Vad är Higgspartikeln?

Jonas Strandberg, docent på KTH och del av ATLAS-experimentet svarar.

–  Higgspartikeln ger, lite förenklat, massa till alla partiklar i universum. Utan massa skulle alla partiklar färdas i ljusets hastighet och inga atomer skulle kunna bildas – och därmed inga stjärnor eller planeter. Higgspartikeln är inte bara ansvarig för att ge massa till allting, teorierna bakom den är också centrala för att förklara hur två av de fyra fundamentala krafterna i universum bara är två sidor av en och samma kraft, säger Jonas Strandberg.