Kring centrets användning i dag och i morgon talade Örjan Smedby, centrets föreståndare. (Foto: Håkan Lindgren)

Nytt bildcenter invigt

INVIGNING

Publicerad 2015-10-30

I veckan invigdes Jonassons center för medicinsk avbildning vid KTH Skolan för teknik och hälsa. Centrets flaggskepp är en avancerad magnetkamera utrustad för en ny sorts ultraljudsbehandling som kan komma att användas för att utveckla nya cancerterapier.

– Avsikten är att många av de metoder som utvecklas här en dag ska finnas i sjukvårdens vardag. Det handlar inte bara om att ställa diagnos – den nya magnetkameran är också utrustad för en ny sorts fokuserad ultraljudsbehandling, som kan komma att prövas för att behandla godartade eller elakartade tumörer, säger Örjan Smedby, centrumföreståndare och professor i medicinsk bildbehandling och visualisering vid KTH Skolan för teknik och hälsa.

Magnetkameran Ingenia 3.0T med HIFU (High Intensity Focused Ultrasound) levererades av Philips och ska användas både i forskning och sjukvård. Kameran är den andra i sitt slag i Sverige och kan bland annat bli viktig för att utvärdera olika cancerbehandlingar i allt tidigare skeden. Samt leda till utvecklingen av nya metoder för att bekämpa tumörer.

– Jonassons center för medicinsk avbildning öppnar för en utveckling av världsledande forskning inom området medicinsk bild. Samtidigt som det stärker samverkan mellan KTH, KI och SLL med målet att öka användningen av medicinsk bild i vården, säger Örjan Smedby.

Förhoppningen är också att kombinationen av sjukvård, teknik, forskning och undervisning kan blir en hävstång för fler innovationer inom området.

Vid invigningen av Jonassons centrum för medicinsk avbildning deltog paret Jonasson och KTH:s rektor Peter Gudmundson. (Foto: Håkan Lindgren)

Under eftermiddagen följde ett vetenskapligt symposium om aktuell medicintekniskt forskning samt den senaste tekniken inom magnetkameror, mikroskopi och andra bildsystem.

– Vårt mål är att centret blir en viktig mötesplats där symposium, seminarier och användarträffar kommer att bidra till forskningen, säger Örjan Smedby.

Jonassons center för medicinsk avbildning hade inte blivit verklighet utan Rune och Kerstin Jonassons donation till KTH.   Här hittar du en intervju med paret som också deltog under invigningen.

– Vi är väldigt glada att vi fick vara med och se resultatet och hoppas att det kommer till stor nytta både i forskningen och kliniskt, sade Rune Jonasson.

I donationen ingår också uppbyggnaden av ett närmare samarbete inom medicinsk bild mellan KTH och det tekniska universitetet Korean Advanced Institute for Science and Technology (KAIST) i Sydkorea.

Text:  Jill Klackenberg