Nytt makerspace på KTH Flemingsberg

– en kreativ verkstad för studenterna

Bilden visar elektroder som är sammankopplade mellan Viktor Stedts arm och en armprotes i trä.
Elektroder är sammankopplade mellan Viktor Stedts arm och en armprotes i trä. När han spänner biceps drar protesen ihop sig. Foto: Kenneth Carlsson
Publicerad 2020-01-14

En 3D-studio, en finmekanisk verkstad och en social mötesplats. På KTH Flemingsberg Makerspace får studenterna möjlighet att ta sina idéer till nya nivåer.

Bilden visar en en students hand när denne tillverkar kretskort.
I 3D-studion kan studenterna få hjälp med att tillverka kretskort.

HP, Google och Apple – alla dessa enorma företag började en gång i små garage där deras grundare hade plats att testa fram nya idéer. Dessa ytor för skapande är en av inspirationskällorna för KTH:s nya makerspace i Flemingsberg. Här finns en embedded studio för IT-arbete, crafting studio för finmekaniskt arbete, 3D-studio med 3D-printers och en station för kretskortstillverkning. Tanken är att det ska vara en mötesplats för studenter, lärare, forskare och industrin, där studenterna ska kunna ta sina projekt till en ny nivå.

De studenter som vill arbeta i Makerspace får börja på en introduktionsnivå och arbeta sig uppåt. Föreståndaren Linus Remahl finns på plats och hjälper till när de behöver komma vidare med sina projekt.

– Jag kan bland annat hjälpa studenterna med att tillverka kretskort. Maskinen jag arbetar med är den dyraste apparat vi har köpt in till satsningen. Vi har även en äldre maskin från 90-talet, men den nya maskinen är nästan helautomatisk och förstör inte borrhuvuden lika ofta vid kretskortstillverkning, säger han.

Byggde en myoelektrisk armprotes

Jonathan Kardelind, en av studenterna på KTH Flemingsberg, har i en projektkurs i medicinsk teknik byggt en myoelektrisk armprotes tillsammans med studiekamraterna Henrik Malmberg, Viktor Stedt och Paulo Cruz. Protesen är slöjdad i trä och sammanfogad med 3D-printade plastdelar. Den är ihopkopplad via elektroder med Viktor Stedts arm. När han spänner sina biceps drar träarmen ihop sig.

– Vi hade inte kunnat göra 3D-printade delar utan Makerspace. Det är en stor resurs att kunna gå till Linus och få tillgång till komponenter. Vi har visserligen köpt det mesta själva, men att kunna få ta del av saker vi saknat här har sparat oss pengar, säger Jonathan Kardelind.

Tiden från idé till att armen fungerade var inte lång, konstaterar han. De arbetade med designen under en månad. Därefter jobbade de vidare i Makerspace med att löda och printa.

– Det är verkligen inspirerande att kunna konstruera något i datorn och sedan skriva ut i 3D, säger Jonathan Kardelind.

Startblock som kommunicerar med telefonen

Studenterna Daniel Karlsson och Sanna Enmark.
Med Makerspace slipper Daniel Karlsson och Sanna Enmark leta efter lediga tider i labbsalar för att arbeta med sitt projekt.

Vid ett annat bord i Makerspace sitter medicinsk teknik-studenterna Sanna Enmark och Daniel Karlsson med startblock för sprintgrenar i friidrott. De gör ett projektarbete för Gymnastik- och idrottshögskolan. Den stora knäckfrågan för dem är att få tekniken i startblocken att kunna kommunicera med en app i telefon.

Makerspace har gett Sanna Enmark och Daniel Karlssons grupp flera fördelar i deras projektarbete.

– Exempelvis har vi fått hjälp att skriva ut kretskort. Men framför allt har vi haft en fast plats att arbeta på. Det hade varit jobbigt att försöka matcha vårt arbete med lediga tider i labbsalar och sen bära omkring på startblock och hitta förvaring till dem, säger Daniel Karlsson.

Tillgången till Makerspace kommer att presenteras i KTH Flemingsbergs olika grundutbildningar när det är dags för projektkurser.

Kenneth Carlsson