Över 100 000 folkmusiklåtar skapade med hjälp av artificiell intelligens
Traditionell folkmusik från Irland och Storbritannien är populär och har gjort avtryck i hela världen. I ett projekt på KTH används nu denna musik för att få datorer att lära sig att komponera musik. En del av musiken finns med på ett nytt album som en irländsk folkmusikgrupp har gett ut.
Ett system för maskininlärning övervakat av en forskare på KTH har hittills producerat 100 000 nya folkmusiklåtar. Syftet med projektet har varit att få datormodeller att lära sig folkmusik så att det framstår som att de har en musikalisk intelligens för att sedan "utarbeta metoder för att utreda vad de faktiskt gör", enligt Bob Sturm , forskare i datavetenskap på KTH.
Forskningen har lett till flera kreativa samarbeten.
– De personer vi har samarbetat med, som kompositören Oded Ben-Tal vid Kingston University i Storbritannien och ett antal professionella musiker, har också visat hur modellerna kan tjäna ett större syfte, nämligen som partner i skapande av ny musik, säger Bob Sturm.
Forskarna använder en artificiell intelligens-metod som kallas recurrent neural network (RNN). Metoden förutsäger vad som kommer att hända härnäst baserat på vad det tidigare hört eller sett. Träningsdata har Bob Sturm och hans forskargrupp hämtat på webbplatsen The Session , som innehåller tiotusentals låtar som har transkriberats på ett stenografispråk utformat för folkmusik.
De resulterande datormodellerna visar en viss förmåga att kunna upprepa och variera mönster på sätt som är karakteristiska för denna typ av musik. Modellerna har inte programmerats att göra detta med hjälp av regler. De har lärt sig detta eftersom de här mönstren finns i de data som har matats in, konstaterar Bob Sturm.
För att testa de datorgenererade låtarnas rimlighet bad han och kompisitören Oded Ben-Tal en grupp professionella irländska folkmusiker att skapa ett album med folkmusik som bygger både på befintliga låtar och på de 100 000 låtar som genererats av deras datormodeller. Resultatet är ett fullängdsalbum där över hälften av musiken är datorgenererad. För att kunna få in recensioner, kommentarer och omdömen från yrkesverksamma inom musik och från allmänheten släppte Bob Sturm och Oded Ben-Tal albumet online .
– Vi var tvungna att skapa en berättelse om albumets ursprung för att undvika fördomar som kan uppstå när någon vet att en kreativ produkt har skapats av en dator. Nu när vi har fått in recensioner avslöjar vi albumets sanna ursprung, säger Bob Sturm.
De datormodeller som utvecklats i projektet kommer inte knuffa mänskliga kompositörer åt sidan, enligt Bob Sturm.
– Musik är och kommer alltid att vara en mänsklig aktivitet. Våra modeller genererar bara symbolsekvenser som det krävs tränade musiker för att omvandla till musik, eller till och med att välja att inte slösa någon tid på det, säger han.
För mer information, kontakta Bob Sturm: 08 – 790 75 74 / bobs@kth.se
David Callahan / Håkan Soold