På Teklafestivalen får tjejer prova på teknik på sina villkor

På Teklafestivalen får deltagarna bland annat bygga och koda en dansande robot.
Publicerad 2019-09-19

Gör en dansande robot, producera en låt, skapa spindeltråd. Det är några av de tjugo spännande teknikworkshops som deltagarna i KTH:s teknikfestival för unga tjejer, Tekla, får ta del av. Festivalen arrangeras den 12 oktober på KTH:s campus i Södertälje.

Teklafestivalen  får deltagarna testa, bygga och skapa med teknik i en rad spännande workshops med stor bredd på innehållet. De får möjlighet att komma i kontakt med och uppleva teknik på ett sätt som de kanske inte gör i skolan till vardags. Deltagarna får bygga och koda robotar som dansar, de får producera låtar med hjälp av färdiga loopar och ljud som de samplar och i en kemiworkshop får de skapa sin egen spindeltråd.

Teklafestivalen vill utmana vad teknik är och vem som får använda den. Syftet med festivalen är att skapa eller utveckla ett teknikintresse. Målet är att tjejerna söker tekniskt eller naturvetenskapligt gymnasieprogram. Men framför allt ska det vara kul. Och det tycker deltagarna, visar utvärderingar som gjorts.

– En tjej som hade varit med på festivalen sa ”Det här var den bästa dan i mitt liv. Förutom den dagen jag åt jättemycket choklad”. Den kommentaren älskar jag, säger Sanna Cedergren, kommunikatör på KTH och projektledare för Teklafestivalen.

I år är det fjärde gången Teklafestivalen arrangeras. En skillnad jämfört med tidigare år är att festivalen äger rum på KTH i Södertälje istället för på campuset i Stockholm.

Teklafestivalen till Brasilien

På internationella kvinnodagen i våras var Teklafestivalen i Washington DC. Och tisdag – onsdag 17 – 18 september hölls festivalens andra internationella event, den här gången i Brasiliens huvudstad Brasilia. Heidi Harman, som startade geekgirlmeetup.com, höll i gårdagens Teklaworkshop där hon, liksom på flera Teklafestivaler i Sverige, lärde deltagarna att bygga dansande robotar. På seminariet Tekla Dialogue idag representeras KTH av professor Semida Silveira. Teklafestivalen i Brasilien arrangeras i samarbete med Svenska Instiutet och Svenska ambassaden i Brasilien.

– Teklafestivalen har arrangerats i innerstan i tre år. Genom att vi förflyttar den till Södertälje hoppas vi att det öppnar dörren till teknikvärlden för tjejer där, säger Sanna Cedergren.

Monica Bellgran, professor i industriell produktion vid KTH Södertälje, tycker att det är jätteroligt att Teklafestivalen kommer till Södertälje. Hon konstaterar att det är viktigt att bygga vidare på det teknik- och utvecklingsintresse som många tjejer har med sig men kanske inte alltid får utlopp för i skolan.

– Teklafestivalen är ett bra initiativ som kan visa på att teknik är kul. Jag gick själv naturvetenskaplig linje på gymnasiet och det var mer eller mindre en slump att jag började plugga teknik. Det har jag aldrig ångrat, det finns otroligt mycket spännande att jobba med inom teknikområdet, säger Monica Bellgran.

Lokala företag som Scania och Astra Zeneca är engagerade i festivalen. Scania har varit med vid flera tillfällen medan Astra Zeneca är med för första gången i år.

– Vi är stolta över att få vara med på Tekla i Södertälje. Det är ett bra initiativ som går helt i linje med vårt arbete att hitta framtidens kompetens. Att väcka och utveckla teknikintresset hos unga tjejer redan i ung ålder är en central del i det arbetet. Förhoppningsvis bidrar det till att fler tjejer söker sig till tekniska utbildningar, säger Carin Säll, Employer Branding Barn & Ungdom på Scania.

– Att stimulera intresse för naturvetenskap och teknik är centralt för oss på AstraZeneca. Det är glädjande att unga tjejer är nyfikna och vill tillbringa en lördag på KTH i Södertälje för att testa olika tekniker som finns inom industrin. Det finns ett tydligt behov av den typen av kompetens hos oss och hos andra företag framöver, förhoppningsvis ger festivalen mersmak, säger Sofia Johannesson, Business Performance Manager & Employer Branding på AstraZeneca i Södertälje.

För mer information om Teklafestivalen, kontakta Sanna Cedergren på: sannace@kth.se eller 08-7908871.

Håkan Soold

Teklafestivalen

Teklafestivalen  arrangerades för första gången 2015 på initiativ av artisten Robyn i samband med att hon tog emot KTH:s stora pris för sin gärning som artist. Festivalen välkomnar 300 tjejer för en heldag med workshops, föreläsare och inspirerande förebilder.
Festivalens syfte är att förändra attityder och utmana fördomar om vad teknik är och kan användas till för att öka antalet tjejer som söker sig till naturvetenskapliga och tekniska utbildningar.