Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

"Problemet var att jag fick ett toppenjobb direkt"

porträttfoto på Anders Clenander
Anders Clenander är lärare i kemi och matematik vid KTH. Foto: Peter Asplund.
Publicerad 2024-03-27

Anders Clenander är KTH-läraren som tror på ödmjukhet och tydlighet. Han tycker att det är viktigt att över tid behålla glädjen i sin undervisning, att ryckas med i studenternas nyfikenhet.

Det tekniska basåret är en väg in i vidare ingenjörsstudier. De som har tur, de får Anders Clenander  som lärare i kemi och matematik.

Han undervisar på heltid, och förutom tekniskt basår är han med och håller i laborationer i organisk kemi för högskoleingenjörer.

porträttfoto Anders Clenander
Anders Clenander visar upp en rullindunstare som används vid laborationer i organisk kemi. Apparatens funktion är att ge smidig förångning av lösningsmedel, berättar han. Foto: Peter Asplund.

Ett direkt utpekande

Anders Clenander har en klar bild av hur man möter studenter på bästa sätt. Det är bland annat här som tydligheten kommer in i bilden. Erfarenheten kommer från den egna studietiden.

– En gång i tiden hade jag en lärare som brukade fråga "Tycker ni att det var något som var otydligt som jag bör förtydliga?". Den frågan brukar även jag använda. Då tar jag som lärare ansvar. Den betydligt sämre varianten är "Har alla förstått?", och leder sällan till svar från studenterna. För att inte tala om den ännu sämre "Är det någon som inte förstått?" som ju faktiskt är direkt utpekande, säger Anders Clenander.

Själv blev han klar med sin ämneslärarexamen i kemi och matematik 1995. Då var det riktigt goda tider för läraryrket och ämnena.

– Jag blev erbjuden flera jobb – både sådana som jag hade sökt och sådana där jag hade blivit kontaktad. Jobbet på KTH:s basår – delvis i Haninge på den tiden - tillhörde den senare kategorin. Det enda problemet var att jag fick ett toppenjobb direkt – och så är jag mycket riktigt kvar snart tre decennier senare, säger Anders Clenander och ler.

Öppnar dörrar på arbetsmarknaden

Det finns många anledningar till att studera vid KTH. Exakt lika många som antalet examina som utfärdats genom universitets snart tvåhundra historia för den som gillar att bre på en smula. Anders Clenander har sin tydliga syn på saken.

– Jag kan tycka att KTH:s ingenjörsprogram ger mer av bredd än vad den utbildning jag själv gick gav. Dessutom är KTH ett bra och gångbart varumärke som i sig öppnar dörrar på arbetsmarknaden, säger Anders Clenander.

Han tillägger att det en nybakad student kan förvänta sig av studentlivet på KTH är utveckling. Av olika slag.

– Studietiden vid KTH är intensiva och roliga år då man utvecklas mycket både ämnesmässigt och som människa.

Anders tre bästa pluggtips till en KTH-student

  • Var snäll mot dig själv! Ett program är långt och det är inte rimligt att motivation och entusiasm kan vara på topp hela tiden. Att vara tillräckligt bra till och från är just – tillräckligt bra.
  • Gå på föreläsningar och övningar. Dels som hjälp för lärandet, men även av sociala skäl. Åren på KTH blir roligare om man har kul under tiden.
  • Ligg i fas. Upprepas ofta, men är av stor vikt.

Det som är tillfredsställande med undervisning är när han tillsammans med sin klass skapar en klassrumsmiljö präglad av värme, acceptans och nyfikenhet.  

– Som student kan det kanske vara lätt att tro att läraren där framme vid whiteboarden är den person den är - oavsett hur klassen är. Men klassens bidrag till klassrumsmiljön har större betydelse än man först kan tro som student.

Förändringsförsiktig

Hur väl han lyckas brukar han få återkoppling från studenterna om. Några av adjektiven är pedagogisk, strukturerad och rolig undervisning.

– För att få lite balans bör jag nog tillägga att jag är sen i starten när det gäller nya hjälpmedel i undervisningen. En fördel med pandemin var att en även "förändringsförsiktig” person som jag själv blev tvungen att börja med Zoom och annat med väldigt kort omställningstid, berättar han.

Det får alla och envar att fundera lite över moderniteter som artificiell intelligens. Här ser Anders Clenander möjligheter, men också risker. Bland annat när det kommer till studenternas rapportskrivning.

Slutligen: Vad har varit det roligaste ögonblicket som lärare vid KTH? 

– Finns inget givet ögonblick. Det är snarare alla de ögonblick när man ser hur studenterna utvecklas och hur de verkar tycka att ämnena verkligen är roliga, säger Anders Clenander.

Text: Peter Asplund ( p3t3r@kth.se )

Kort om Anders Clenander

Ålder: 57 år.
Yrke: Universitetsadjunkt.
Utbildning: Ämneslärare i kemi och matematik.
Bor: Villa i Kungsängen.
Familj: Fru och två barn – 17 och 15 år gamla.
Fritidsintressen: Läsning, joggingturer, vinprovning och middagar med familj och vänner.
Drivkrafter: Det är nya studenter som börjar varje höst. Då gäller det gäller att ryckas med av deras nyfikenhet och inte slå sig till ro med ”det här kan jag och det brukar ju faktiskt gå bra”. Att behålla glädjen i sin undervisning. Nytt läsår innebär nya studenter att motivera – de struntar i om jag var bra som lärare förra året om de tycker att jag är dålig i år.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH
Senast ändrad: 2024-03-27