Regina Kevius korad till Årets Alumn 2014

Publicerad 2014-10-01

Genom att berätta om sitt samhällsengagemang vill Årets Alumn Regina Kevius inpirera teknologer att ta del i arbetet för att skapa ett bättre samhälle. ”Det kan handla om allt från att skapa bättre sjukvård till att lösa trafikknutar eller grundvattenfrågor.” För tredje året i rad utsågs Årets Alumn av KTH utifrån nomineringar från alumner och allmänhet.

Regina Kevius, stadsbyggnads- och idrottsborgarråd i Stockholm, korades till KTH:s Årets Alumn 2014 under Alumnveckans sista dag.

Motivering: hon inspirerar teknologer att välja alternativ bana inom politiken och offentlig sektor.

Vad innebär det för dig att ha blivit utsedd till Årets Alumn?

– Det är hedrande och väldigt roligt. Jag tycker det är bra att kth vill uppmärksamma bristen på ingenjörer i svensk politik. Ingenjörer är utbildade problemlösare och många av dagens samhällsfrågor kräver dessutom tekniska lösningar.

– Jag tycker det är viktigt att kunna inspirera fler teknologer att upptäcka offentlig sektor som en framtida arbetsgivare. Att jobba hos stat, landsting eller kommun är en fantastisk möjlighet att vara delaktig i att lösa aktuella samhällsproblem.

Vad tror du en KTH-examen betyder när man söker jobb?

– En examen från kth väger tungt hos många arbetsgivare. Jag är övertygad om att min civilingenjörsexamen som lantmätare 1999 har hjälpt mig att få arbeten som teknikkonsult, byggprojektledare och planeringschef, för att sedan kunna göra politisk karriär.

Hur ser du på din studietid på KTH?

– Personligen har studietiden på kth gett mig ett starkare självförtroende. Matte­tentorna var svåra och jag minns många sömnlösa nätter då jag satt uppe och pluggade, men jag har idag stor nytta av de kunskaper som jag fick. Jag träffade även många vänner varav flera jag fortfarande har kontakt med.

Har du några tips att ge till de studenter som är nya på KTH?

– Delta i nollningen, plugga ordentligt till tentorna, var ute i god tid med att söka sommarjobb/praktik hos intressanta arbetsgivare, och se till att du tar din examen.

Hur ser din relation till KTH ut i dag?

– I min roll som stadsbyggnadsborgarråd rådfrågar jag professorer, jag läser flertalet examensarbeten, och jag föreläser för teknologer om stadsplaneringen i Stockholms stad.

– Jag är stolt över att ha läst på KTH.

Text Malin Nordin

KTH Magazine 01 OKTOBER, 2014