Revolutionerande papper i nya KTH&Co

Publicerad 2006-10-09

Papper som är starkt, brandtåligt och vattenavstötande. Den naturinspirerade XET-tekniken, som har utvecklats vid KTHs institution för träbioteknik, har förutsättningar att revolutionera pappersindustrin. Naturens snillrika design är också inspirationskällan för Strategiskt Forskningscentrum för Biomimetisk Fiberteknik på KTH.

Forskningen kring XET-tekniken och den nya centrumbildningen, som båda sker under ledning av professor Tuula Teeri, är huvudinslaget i det nya numret av KTH&Co. Bland övriga inslag märks en artikel om KTH Executive Schools program Industrial Management, som fokuserar på affärsmöjligheter i samband med teknisk utveckling och strukturförändringar. Dessutom har KTH&Co besökt Scania, som ligger bakom den nya professuren ”Tillförlitliga konstruktioner” på KTH.

Håkan Soold

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se