Robotar och ICT i nya KTH&Co

Omslag KTH&Co nr 3-2011
På omslagsbilden i senaste numret av KTH&Co: Danica Kragic, professor i datalogi på KTH. Foto: Jann Lipka
Publicerad 2011-10-19

Är det roboten som i framtiden är människans bästa vän? Professor Danica Kragic utvecklar robotars sinnen och samspel med varandra genom att studera hur vi människor fungerar. Samspelet mellan människa och maskin är överhuvudtaget ett viktigt fokus i KTH:s verksamhet inom Informations- och kommunikationsteknologi, ICT. Och ICT är temat för nya numret av KTH:s externa tidning KTH&Co.

”Vi kommer inte längre tänka på det som internet, det blir mer som el.” Det säger Kristina Höök i det nya numret av KTH&Co i ett avsnitt som handlar om Internet of things – nästa våg inom den mobila tekniken där allt fler föremål kopplas upp via trådlösa sensornätverk på internet. Kristina Höök är professor i människa-maskininteraktion vid Stockholms universitet samt chef för interaktionslaboratoriet vid SICS (Swedish Institute of Computer Science)

I temat om Informations- och kommunikationsteknologi, ICT, berättas också om iPack (forskningscentret för intelligenta förpackningar), Iqram Ali som gjorde sitt ex-jobb vid ett företag via iPack och nu fått jobb på företaget, hur KTH:s strategiska forskningsplattform inom ICT stärker KTH:s konkurrenskraft, samt den europeiska satsningen EIT ICT Labs, där KTH spelar en huvudroll.

Porträttperson i detta nummer av KTH&Co är Olle Wijk, vice vd och forsknings- och teknisk direktör på Sandvik Materials Technology, som nu också fått KTH:s pris för industriell samverkan. Dessutom presenteras årets mottagare av KTH:s Stora pris, Mikael Eriksson. Ett reportage om ett alumnevent i Shanghai och ett om eljämförelsetjänsten Elskling är andra inslag i det nya numret.

Information om KTH&Co och hur du prenumererar på tidningen.

Håkan Soold

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se