Så påverkas vi i morgondagens digitala samhälle

NYHET

Publicerad 2013-06-10

Nu på onsdag och torsdag den 12 och 13 juni är det dags för framtidskonferensen Digital Horizons på KTH i Stockholm. Experter från alla tänkbara lärosäten och företag - däribland Spotify, Google, Microsoft, Ericsson och naturligtvis KTH - tar plats på scenerna och berättar om hur framtiden i vår allt mer digitala värld kommer att ser ut. Utrikesminister Carl Bildt är en av huvudtalarna och svenske IT-säkerhetsexperten David Jacoby från Kasperky Lab kommer att visa hur det går till att hacka ett land.

Jan Gulliksen, professor inom människa-datorinteraktion på KTH. Foto: Kristina Sahlén.

Just nu talas det om att en tredje industriell revolution äger rum. Det är om den och andra IT-baserade trender som talarna kommer att prata om på Digital Horizons den 12:e och 13:e juni.

Bland de ämnesområden som kommer att avhandlas återfinns problemställningar runt hur företag måste anpassa sig till det sätt människor lever idag, 2013. Hur vi lär oss saker, hur vi roar oss och konsumerar saker och tjänster, samt umgås.

Vidare kommer e-hälsa att diskuteras, med fokus på de lösningar som kommer att revolutionera hälsovården under de nästkommande åren.

Dessutom kommer utmaningar som personlig integritet att stötas och blötas, vilket är relevant när it-bolag och myndigheter samlar på sig, bearbetar och offentliggör allt mer information om oss.

Här är schemat i korthet.

12 juni

• 17:00 - Registrering och förfriskningar.
  • 18:00 - Välkomsttal av Margareta Björk (M), fullmäktigeordförande i Stockholm.
  • 18:30 - Huvudtal av Jorma Ollila, föredetta styrelseordförande i Nokia.
  • 19:15 - Buffé.
Kia Höök, professor i interaktionsdesign på KTH.

13 juni

• 08:00 - Frukost.
  • 09:10 - Nicklas Lundblad, expert på IT-rätt och artificiell intelligens samt anställd på Google talar om ämnet "The world is changning again".
  • 09:40 - Pandeldiskussion med Sebastian Siemiatkowski (Klarna), Stina Honkamaa (Google), Anne Pascual (IDEO), Jacob de Geer (iZettle) och Amit Pau (Ariadne Capital).
  • 11:00 - Jan Gulliksen, (professor på KTH och ordförande i Digitaliseringskommissionen) samt Linnar Viik (estnisk internetguru) talar. Ämnet är "Staying healthy - what can we learn from gaming and changed behaviour". Kristina Höök, professor från KTH, kör en demonstration av teknik hon varit med och utvecklat.
  • 11:50 - Ulf Ewaldsson (teknikchef på Ericsson) och Jeremy Silver (brittisk entreprenör, författare samt rådgivare till den brittiska regeringen) talar om "How we do business". Därefter följer en paneldiskussion där Pekka Mattila (Aalto University), Austin Okere (Computer Warehouse Group), Rafael Ramírez (Saïd Business School) och Jon Åsberg (Affärsvärlden) deltar.
  • 13:15 - Lunch.
  • 14:20 - Paneldiskussion om den förändrade relationen mellan arbetstagare och arbetsgivare. I panelen ingår bland andra Thomas Körmendi (Relacom Group), Angeles Bermudez-Svankvist (Arbetsförmedlingen) och Fredrik Lagergren (KTH Executive School).
  • 15:00 - Paneldiskussion om hur demokratin påverkas av tekniken. Här är utrikesminister Carl Bildt huvudtalare, och diskuterar gör bland andra Freenasp Mobedjina (TeliaSonera) och David Jacoby (Kaspersky Lab).
  • 15:40 - Big data! Vad är det, vad ska vi ha det till? Vilka är för- respektive nackdelarna? Anders Vinberg (Microsoft) talar och i paneldiskussionen deltar Reijo Paajanen (TIVIT), David Jacoby (Kaspersky Lab), K.R. Sanjiv (Wipro) och Scott Kirkpatrick (Hebrew University of Jerusalem).

Digital Horizons arrangeras av The Economist. KTH sponsrar och deltar.

Hela schemat och all tänkbar annan information finns du på bit.ly/13c8kN7

För mer information om Digital Horizons och pressackreditering, kontakta Tove Smeds på 072 - 046 91 43. Observera att rum för intervjuer finns till förfogande.

För mer informtion och annat rörande KTH-forskare som medverkar på Digital Horizons, kontakta Peter Larsson på 076 - 050 69 60.

Peter Larsson