SciLifeLab i nätverk för genkartläggning

NÄTVERK

Publicerad 2014-03-04

SciLifeLab har som första europeiska partner anslutit sig till nätverket Illumina Genome Network (IGN). Tanken är att ge svenska forskare ökad tillgång till Illuminas teknologi för helgenomsekvensering.

Joakim Lundeberg, professor i genteknologi vid KTH/SciLifeLab. (Foto: Peter Larsson)

– Nu kan vi erbjuda ännu högre kapacitet för snabb sekvensering till forskare i hela Sverige, säger Joakim Lundeberg, professor i genteknologi vid KTH/SciLifeLab.
SciLifeLab kommer nu att starta ett nationellt forskningsprojekt för storskalig populationsskevensering i syfte att identifiera genetiska orsaker till sjukdomar hos människor.

– Målet för det kommande nationella forskningsprojektet är att sekvensera hela genomet hos mer än 1 000 personer, säger Joakim Lundeberg.

– Vi är väldigt glada att välkomna SciLifeLab till vårt nätverk och att arbeta med centret i deras banbrytande nationella genomsekvenseringsprojekt, säger Alex Dickinson, Senior Vice President Strategic Initiatives på Illumina, i ett pressmeddelande.

IGN för samman forskare som vill använda sig av storskalig helgenomsekvensering med institutioner som erbjuder denna service och är erfarna och certifierade användare av Illuminas teknologi på området.

Text: Jill Klackenberg

Om SciLifeLab

SciLifeLab, Science for Life Laboratory, är ett nationellt center för molekylära biovetenskaper med fokus på forskning inom hälsa och miljö. SciLifelab är en nationell resurs och ett samarbete mellan fyra universitet: Karolinska Institutet, KTH, Stockholms universitet och Uppsala universitet.

Läs mer på