Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Tänkande lastbil testas i tävling

Syfte med Scoop och tävlingen är att demonstrera kooperativa fordonssystems förträfflighet
Syfte med Scoop och tävlingen är att demonstrera att kooperativa fordonssystem kan skapa bättre framkomlighet, färre trafikstockningar, lägre bränsleförbrukning och utsläpp samt högre säkerhet
Publicerad 2011-05-13

Inbromsningar är påfrestande för så väl miljön som för åkeriernas plånböcker. Nu ska en ny, tänkande lastbil som skippar onödiga inbromsningar - och som utvecklats genom ett samarbete mellan KTH och Scania - testas i en tävling. Faktum är att lastbilen är så smart att den ska kunna klara av att kommunicera med både andra lastbilar och rödljus.

Assad Alam, industridoktorand på Scania
Assad Alam, industridoktorand på Scania

– Om chauffören vet att det är 30 sekunder till dess att ett rödljus slår om behöver han inte stanna helt utan kan bara sakta ner. Det spar bränsle, ger ett bättre trafikflöde och det är bättre för miljön, förklarar Assad Alam. industridoktorand på Scania.

Han ingår i projektet Scoop där KTH och Scania tillsammans håller på att utveckla ett trådlöst nätverkssystem som får lastbilarna att kommunicera med varandra i realtid. Projektet är ett samarbete över avdelningsgränserna på KTH. Assads roll är att övervaka och utveckla bränsleeffektiviteten.

– Önskescenariot är att chauffören ska ha en knapp att trycka på så systemet reglerar det här av helt självt. Till exempel kan systemet via GPS läsa av färdväg och lutning på vägbanan för att bilen ska utnyttjas på smartast sätt, och känna av hur kringliggande trafik uppför sig. Eller kunna kommunicera med trafikljusen och signalera om bilen behöver stanna, sakta in eller kan fortsätta med samma fart, säger Assad Alam.

Jonas Mårtensson, projektledare för Scoop och forskare i reglerteknik på KTH
Jonas Mårtensson, projektledare för Scoop och forskare i reglerteknik på KTH

Systemet sätts på prov nu i helgen den 14 och 15 maj när KTH och Scanias lastbil tävlar i Holland mot tio andra lag. Bland de andra biltillverkarna som tävlar återfinns Fiat, Volvo, Volkswagen, Audi, Mazda, Ford och DAF.

Alla fordon i tävlingen har en GPS som mäter position och hastighet. Signalerna sänds ut via trådlösa länkar som alla kan snappa upp. Föraren styr bara i sidled. Gas och broms regleras via systemet.

Bilarna startar i två grupper. Den ena gruppen en bit fram, stående vid ett rödljus. Den andra en bit bakom. Den bakre gruppen startar först, accelererar och närmar sig den första. Tanken är att de genom trådlös kommunikation ska hitta varandra och bilda en konvoj som sedan åker ut på landsvägen där de gasar, bromsar och testar hur bra de kan hålla avstånden.

– Målet är att mäta hur vi kan utnyttja och använda informationen på ett bra sätt, förklarar Jonas Mårtensson, projektledare för Scoop och forskare i reglerteknik på KTH.

Vad händer om vi inte utvecklar den här typen av system?

– Risken är att det blir allt mer trafik som belastar vägnäten. Valet står mellan att reducera trafiken, eller bygga ut vägnätet med nya vägar vilket är dyrt och tar lång tid. Eller så utnyttjar man ny teknik till att göra det effektivare. Om man har bra teknik som har hand om informationen kan man optimera rutter, styra om trafik från där det är trängsel till andra ställen, optimera över mer än sin egen omgivning, säger Jonas Mårtensson.

För mer information, kontakta Jonas Mårtensson på 08-790 74 23 eller jonas.martensson@ee.kth.se.

Här hittar du information om Scoop

Peter Larsson