Tema innovation i KTH&Co

KTH&CO
Publicerad 2011-03-18

Innovation är ett ord som inger löften och som signalerar framtidstro. Varje framgångsrikt företag är någonstans sprunget ur en innovation. Nya innovationer ska säkra vår välfärd. Men vad är egentligen en innovation? Och vad krävs för att den ska infria förhoppningarna om tillväxt och ökad välfärd? Årets första nummer av tidningen KTH&Co, som når sina mottagare i dagarna, har innovation som tema.

Inovation är grunden för ekonomisk tillväxt. Men det ska ses som ett brett begrepp, tycker Pontus Braunerhjelm, professor på KTH och vd för Entreprenörskapsforum.

– En innovation behöver inte vara en produkt eller en tjänst. Att hitta nya marknader är också en innovation. Kamprads Ikea är en innovation. Och Svante Bergkvists ishotell, det är ju en galen innovation, säger Braunerhjelm i en intervju i det nya numret av KTH&Co.

Bland andra inslag i tidningen märks en porträttintervju med Sören Johansson, affärsutvecklare på Elekta och alumn från KTH, en artikel om EIT ICT Labs, ett av de konsortier inom European Institute of Technology and Innovation (EIT) som KTH medverkar i, samt ett reportage om konsultbolaget Accenture, som rekryterar en stor mängd ingenjörer från KTH.

Information om KTH&Co och hur du prenumererar på tidningen

Håkan Soold