Tre unga KTH-forskare blir Wallenberg Academy Fellows

NYHET

Publicerad 2012-11-30

Ökad säkerhet på internet, digital tvåvägskommunikation och plåster som lagar benbrott.
Det är forskningsprojekt som drivs av tre unga KTH-forskare som utnämnts till Wallenberg Academy Fellows. Utnämningen innebär bland annat ett anslag på mellan 5 och 7,5 miljoner kronor var under fem år.

Karriärprogrammet Wallenberg Academy Fellows, den enskilt största privata satsningen på unga forskare i Sverige, riktar sig till unga lovande forskare inom alla vetenskapsområden.

Spännvidden på de unga forskarnas ämnesområden är stor; från forskning om ursprungsbefolkningar till studier om hjärnans utveckling och planeternas uppkomst.

Av 126 nominerade forskare har 30 personer nu utnämnts till Wallenberg Academy Fellows, varav tre ska forska vid KTH: IT-forskare Rafael Pass, kommunikationsforskare Natasha Devroye och kemiforskare Michael Malkoch.

Rafael Pass

Rafael Pass vill genom sin forskning göra internet säkrare för oss alla. I dag utför vi allt fler ärenden på internet: betalar räkningar, anmäler vård av sjuka barn och köper försäkringar.

Samhället ställer höga krav på tillit i cybervärlden, och Rafael Pass, som i dagsläget forskar vid Cornell University, USA, menar att om vi ska fortsätta att lämna ut allt mer privat information på internet krävs ett bättre skydd mot intrång.

Som Wallenberg Academy Fellow ska Rafael Pass utveckla beräkningsprotokoll som klarar simultana attacker och gör internet säkrare. Han får möjlighet att flytta sin forskning till Kungliga Tekniska högskolan.

Natasha Devroy

Natasha Devroye ska utveckla metoder inom kommunikationsteknik som inspireras av det levande samtalet.

De metoder som idag finns inom informationsteknologi bygger på envägskommunikation. Data skickas åt än det ena, än det andra hållet. Men ledande nätverksföretag förespår att vi i framtiden kommer att vilja göra allt fler saker synkront över internet.

För att möjliggöra detta ska Natasha Devroye, i dagsläget forskare vid University Illinois at Chicago, USA, utveckla nya grundläggande teorier för tvåvägskommunikation i trådlösa nätverk.

Projektet som genomförs på KTH ligger i informationsteorins internationella forskningsfront och resultaten kommer sannolikt att betyda mycket för kommunikationsindustrin.

Michael Malkoch

Michael Malkoch, forskare vid Kungliga Tekniska högskolan, ska utveckla ett benklister som fungerar i den kliniska verkligheten. Det ska baseras på en förgrenad polymer, som fäster bra både på torrt och på blött ben.

Ett benbrott kräver oftast att en person sövs medan kirurgen skruvar ihop skadan. Michael Malkochs mål är ta fram ett klister för ben, som ska kunna appliceras under lokalbedövning.

Michael Malkoch menar att klistret kommer fungera extra bra på äldre patienter, vars sköra ben är svåra att borra och skruva i.

Om projektet har framgång, kommer patienter förhoppningsvis kunna få sina ben lagade under lokalbedövning och utan större kirurgiska ingrepp.

Wallenberg Academy Fellows har inrättats av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse i nära samarbete med fem kungliga akademier och 16 svenska universitet.

Anslaget som följer med utnämningen uppgår till totalt mellan 5 och 7,5 miljoner kronor per forskare under fem år. Efter den första periodens slut kommer forskarna att ha möjlighet att söka stöd till ytterligare fem års finansiering.

Programmet är tänkt att omfatta en satsning på upp till 125 unga forskare under perioden 2012 till 2016 – ett totalt möjligt anslag om 1,2 miljarder kronor.

För mer information, kontakta Peter Wallenberg Jr, vice ordförande, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, på 08-545 017 80, eller Göran Sandberg, verkställande ledamot, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, på 08-545 017 80.

Katarina Ahlfort