Vad 400 000 stockholmare kommer göra i helgen

Nere på Vallhallavägen är byggandet i full gång
Publicerad 2011-05-13

Det är 2 kilometer långt och blockerar bland annat gatorna Vallhallavägen, Sveavägen och Kungsgatan den 14 maj. Till helgen är det dags för Quarnevalen, ett av norra Europas absolut största studentarrangemang med tusentals deltagande studenter och åskådarantal på upp emot en halv miljon människor.

Madeleine Bern, student vid KTH och en av Quarnevalens två marknadsföringsansvariga

– Ett ekipage ska innehålla en bergochdalbana, och vad sägs om fantasieggande ekipagenamn som "Wack a dictator", "Employing small people since 1909" och "Pope my ride". Dessutom har Scania skänkt två lastbilar som ska medverka i karnevalståget, ska bli kul och spännande att se vad det blir av dem.

Det är Madeleine Berns ord. Hon är student vid KTH och en av Quarnevalens två marknadsföringsansvariga. Ett halvårs arbetande med Quarnevalen mynar nu ut i den tokintensiva slutveckan då alla 98 ekipagen som ska medverka i Quarnevalen ska byggas.

Och nog byggs det för glatta livet nere på Valhallavägen alltid. Svetsarna sprakar, kapskivorna sprätter glödheta små metallspån och svetten lackar.

– Studenterna hängde på låset här i lördags när byggområdet öppnade. Det är mycket som ska hinnas med under veckan fram till dess att det första ekipaget rullar ut på Vallhallavägen klockan 14:08 på lördag. Och pressen är stor på deltagarna att ekipagen håller ihop - enligt Polismyndigheten i Stockholms län så har Quarnevalen runt 400 000 åskådare, säger Madeleine Bern.

Quarnevalen arrangeras vart tredje av den ideella föreningen med samma namn på KTH, och den engagerar tusentals studenter från alla Sveriges högskolor och universitet, däribland Stockholms universitet, Handelshögskolan och givetvis KTH. Syftet med Quarnevalen är att visa upp Stockholm som Sveriges största studentstad och att föra studenter från olika högskolor och universitet närmare varandra.

Byggområdet är öppet mellan 06:08 och 18:08, när det stänger går studenterna vidare till Öltältet på Singsing-gården inne på KTH:s campus.

– Bland annat uppträder Lars Vegas Trio, Swingfly och Lillasyster. Och på tal om kalas så blir det efter själva Quarnevalen en imponerande slutfest på hemlig ort. Den vänder sig till alla deltagare, och sist det begav sig åkte alla deltagare abonnerad tunnelbana till destinationen där bland annat E-type och Hoffmaestro uppträdde, säger Madeleine Bern.

Quarnevalen i siffror:

* Runt 400 000 åskådare
* 1910 var året då Quarnevalen startade
* 3 år är det emellan varje Quarneval
* 16 studenter jobbar ideellt ett halvår med att arrangera Quarnevalen
* 200 ideellt engagerade studenter hjälper till med genomförandet
* 98 tågekipage
* 1 600 deltagande studenter

För mer information, kontakta Quarnevalens marknadsföringsansvarige Madeleine Bern på 070 - 882 11 19.

Allt du behöver veta om Quarnevalen hittar du här

Peter Larsson