Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "Kursanalys" mellan 2017-10-27 17:09 av Sten Andersson och 2017-10-27 18:19 av Sten Andersson.

Visa < föregående | nästa > ändring.

Kursanalys

Kursanalys av Programmeringsteknik och Matlab för CINEK, läsåret 2016/2017 Författare: Sten Andersson, stene@kth.se

Nedan följer en kursanalys av kursen Programmeringsteknik för CINEK.

Kursdata Kurs DD1315 Programmeringsteknik för CINEK (7,5 hp) Examination LAB1 (laborationer) G/U (1.5 hp)

LAB2 (datorprov) G/U (1.5 hp)

LAB3 (P-uppgift) A-E (3 hp)

LAB4 (Matlab) A-E (1,5 hp)

Kursen genomförd Period 1-2 Föreläsningar 20 h (20 st) Övningar 10 h (10 st) Lab (schemalagt) 40 h (20 st) Kurslitteratur "Python Programming for the Absolute Beginner" av Michael Dawson. Antal studenter 173 (tjejer 57) Klara med LAB1 91% (tjejer: 93%) (2015-03-09) Klara med LAB2 90% (tjejer: 93%) (2015-03-09) Klara med LAB3 82% (tjejer: 86%) (2015-03-09) Prestationsgrad 86% (tjejer: 89%) (2015-03-09) (föregående år) Examinationsgrad 77% (tjejer: 79%) (2015-03-09) (föregående år) Kursansvarig Sten Andersson Antal övningsgrupper 10 Övningsassistenter Mikael Eriksson, Ingemar Markström, Peter Dakession, Peter Ahlström Sammanfattning
Kursen upplevs meningsfull och ganska svår. Både prestationsgraden och examinationsgrad
Mollie Wejdenstolpe, Kwabena Asante-Poku, Patrik Norlin, Viktor Ceder, Mats Caren sjönk något i i jämförelse med föregående läsår. Tyvärr saknas f n statistik vad gäller könsfördelni, Marko Petrovic, William Friefeldt, Henrik Ekestam, Carl Rosengren. Majoriteten av studenternas omdömen om kursen är positiva., Patric Hjort¶

Sammanfattning
r bra kritik. Handledni
Mål Se "Kurs och programkatalogen"

Undervisning Föreläsningarna uppskattas av de flesta studenterna och det har varit hög närvaro. Även övningarna får bra kritik. Handledningen är det något mer spridd uppfattning om, många kursdeltagare / handledare kan vara en förklaring.

Kurslitteratur
De nuvarande kursboken använder jag endast i ringa omfattning då föreläsningsanteckningarna täcker det mesta. Studenternas arbetsbelastning
Kursen är ganska tidskrävande, dock inte för alla beroende på tidigare förkunskaper i programmering. Kursinnehåll



Se "Kurswebben"

FuGenomförda föränderingar till nästa år
Datorprovet är kursens svagaste moment, det är svårt att skapa frågor som ligger i linje med kursens övriga innehåll. Det uppfattas som ett sidospår. Detta gäller även matlabdelen i någon grad. Kommer att övergå till 1h-föreläsningar i höst (på prov). Även gruppansvar för assistenterna då kursen har så pass många deltagare.¶

* Mindre övningsgrupper & gruppansvar
* Istället för fyra stora övningsgrupper infördes en uppdelning i tio grupper där varje assistent har "gruppansvar" för sina egna studenter vad gäller både hjälp & rättning. Några extra assistenter behövs dock utöver dessa som backup och vikarier.

* Hälften av kursdeltagarna laborerar samtidigt
* Laborationerna uppdelats i två pass med hälften av kursdeltagarna samtidigt. Har tidigare prövat detta (innan gruppansvar infördes) med mindre gott utfall, assistenterna känner inte igen studenterna som då ibland närvarar på den andra hälftens labpass för att få mer hjälp. Infördes under kursens första period.

* Inga redovisningar sker vid laborationerna utan dessa rättas i efterhand av den gruppansvarige (projektet har separata redovisningstider likt tidigare år).
* En timmes föreläsningar (dubbelt så många)
* En timmes övningar (lika många)
Utvärdering av införda förändringar Fördelar
* Gruppansvaret (jämfört med ~15 assistenter som ambulerar bland ~160 studenter) gör att assistenterna lär känna sina egna studenter och vet deras förmågor och svagheter samt att vid återkommande hjälp minns de frågeställningen sedan tidigare (under projekten tar det betydande tid i anspråk för en assistent att sätta sig in i ett för dem obekant program)
* Att hälften labbar vid ett givet laborationstillfälle ger mer arbetsro / lugn i salarna.
* Att examination sker utanför laborationstid ger mer tid över till hjälp, kortare kö till hjälp.
* En timmes föreläsningar gör att det blir mer kontinuitet samt att då föreläsningarna främst är monologer kan möjligen behållningen bli större.
* En timmes övningar visade sig tillräckligt när de möter samme assistent i laborationssal.
Nackdelar
* Då inte alla assistenter kan närvara på samtliga pass blir det mer pyssel med att lägga assistenternas schema då syftet är att försöka få studenterna att möta ett minimum av assistenter samt betydligt mer behov av synkning mellan kursledare och assister då assistenterna har ökat ansvar som utgör ett lager mellan kursledaren och studenterna. Vi har flitigt använt "slack" på denna kursomgång.
* Under kursens andra period laborerade alla samtidigt vilket ofta ledde till långa köer då det inte fanns tillräckligt många handledare tillgängliga.
* Möjligheten till fusk ökar vid inlämning i förhållande till muntlig redovisning
* -
* -
Funderingar till nästa år
* Separata laborationer kommer att införas även under kursens andra period, i övrigt får den nya strukturen med gruppansvar sätta sig innan nya idéer prövas.
Bilaga: Studentenkät