Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "3. Minoriteter och likabehandling" mellan 2015-01-15 14:18 av Viggo Kann och 2015-01-15 14:19 av Viggo Kann.

Visa < föregående | nästa > ändring.

3. Minoriteter och likabehandling UNDER ARBETE

Minoriteter och likabehandling, reflektionsseminarium period 3 2014/2015 Förberedelse inför reflektionen Läs igenom förstasidan i KTHs information om utbytesstudier.

Skriftlig reflektion för årskurs 1 (prosam14) Skriv en reflekterande text på 500-600 ord (drygt en sida) där du reflekterar kring nedanstående frågor.


* Fundera, utifrån förberedelsematerialet, på följande frågor, dels i kontexten "som student på datateknik", dels "inom den karriär du tänkt dig", och dels "i vardagen i övrigt". Välj sedan ut tre av frågorna som du svarar på i ditt reflektionsdokument.
* Vilken tror du är den största fördelen med att vara - och uppfattas som - man, [som student på datateknik etc]?
* Vilken tror du är den största fördelen med att vara heterosexuell [som student på datateknik etc]?
* Vilken tror du är den största fördelen med att identifiera sig som det kön, som andra uppfattar att man tillhör [som student på datateknik etc]?


* Vilken tror du är den största fördelen med att vara uppväxt i Sverige [som student på datateknik etc]?
* Vilken tror du är den största fördelen med att ha ett nordiskt/västerländskt utseende [som student på datateknik etc]?


* Vilken tror du är den största fördelen med att komma från en studievan bakgrund - från ett hem där någon förälder eller närstående har bedrivit högre studier[som student på datateknik etc]?


* Vilken tror du är den största fördelen med att fungera utan något synligt respektive osynligt funktionshinder [som student på datateknik etc]?



* I höstas anordnades envariabelstudiegrupper. Baserat på dina erfarenheter från dessa grupper:
* Reflektera över ditt och andras lärande i grupp.
* Reflektera över om det är värdefullt att såna aktiviteter erbjuds och om dom kan utvecklas.

* Om du inte deltagit i minst två envariabelstudiegruppsträffar (till exempel för att du läst envariabelkursen tidigare) ska du istället göra följande tre ersättningsuppgifter och öka totalantalet ord i hela seminariereflektionen till 600-700:
* Beskriv någon eller några erfarenheter du har av lärande i grupp (från tidigare studier) och reflektera över grupplärande.
* Titta på SI-videon. På vilka sätt tror du att den metod som beskrivs i videon kan påverka lärandet?
* Reflektera över vad som är den största skillnaderna mellan att studera på Datateknikprogrammet jämfört med att studera det du läste innan du började. Du som inte läst på högskolan tidigare får jämföra med dina gymnasiestudier.

Skriftlig reflektion för årskurs 2 och 3 (prosam13, prosam13s, prosam12, prosam12s) Skriv en reflekterande text på 600-800 ord där du reflekterar över hur det är att tillhöra en icke-minoritet respektive minoritet och värdet av och svårigheterna med att uppnå likabehandling. Du kan finna inspiration i dom numrerade frågorna för årskurs 1 ovan. Reflektera också över kurserna i period 2 och hur dom passar in i D-programmet.

Tänk på att reflektionen i vissa delar måste nå upp till nivå 3-4 för att VG ska kunna ges. Läs igenom beskrivningen av reflektionsnivåerna innan du börjar skriva! Ta gärna ut svängarna i reflektionen och visa att du verkligen har åsikter och motiveringar till åsikterna.

Lämna in den skriftliga reflektionen Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet! Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida. Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf

Senast den 28 januari 2015 klockan 13.00 ska du lägga upp din skriftliga reflektion på gruppens katalog på skolans Unixdatorer

/info/prosam14/seminarier-1415/period-3/grupp-x där x är ditt gruppnummer. Noggrannare instruktioner om kopieringen finns på första seminariets webbsida. Att kunna lägga upp sin reflektion på rätt katalog med rätt namn ingår i skötsamhetsbedömningen.

Kolla upp tid och plats för din grupps reflektionsseminarium Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan (gruppnumret står i Rapp om du glömt bort det). Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas. Det är antingen den 2 eller 10 februari 2015. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid!

tid 1535 1537 4523 1625 523 CVAP F0 TMH 2 feb kl 8.15 38 11 23 2 17 2 feb kl 9.30 32 29 24 3 5 18 2 feb kl 11.00 33 30 35 1 6 2 feb kl 13.00 36 12 20 14 39 2 feb kl 14.30 8 21 15 37 2 feb kl 16.00 9 19 16 10 feb kl 8.15 10 22 26 13 10 feb kl 9.30 28 7 27 4 10 feb kl 11.00 31 34 25 Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under menyalternativet Lokaler.

Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet Läs igenom alla dokument på din grupps katalog ovan. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig.

Gå på reflektionsseminariet och var aktiv Under reflektionsseminariet bör alla i gruppen vara aktiva och komma till tals.

Uppgifter för den som inte kan närvara vid seminariet

Den som inte kan gå på seminariet ska göra en ersättningsuppgift, se den allmänna seminariesidan.

Vad händer härnäst i prosamkursen? Programkollegium 26 mars kl 15-17 i sal E1Fri diskussion om D-programmet för alla lärare och D-teknologer.

Datorhistoriamomentet inleds för årskurs 2Föreläsningar 31 mars kl 9-12 och 14 april kl 10-12 i sal E1.

Ingen obligatorisk närvaro på programkollegiet eller datorhistoriaföreläsningarna.