Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Viggo Kann 2019-07-29 00:09

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Kursanalys

Kursanalys: DD1390 och DD1391 Programsammanhållande kurs i datateknik, prosam16 och prosam16s

Kursen är obligatorisk för D i årskurs 1-3. DD1390 går alla tre åren medan DD1391 är till för den som antas i högre årskurs och därför saknar första året.

Kursdata per 1 juli 2019

Tid: augusti 2016-juni 2019, dvs tre hela läsår 
Antal högskolepoäng: 6 (varav 2 i årskurs 1, 3 i årskurs 2 och 1 i årskurs 3) 
12 reflektionsseminarier, ett etikmoment och en datorhistoriauppsats ingick i kursen. 
Kursledare: Viggo Kann 
Mentorer: Mads Dam, Johan Karlander, Stefan Nilsson, Douglas Wikström, Viggo Kann, Linda Kann, Olle Bälter, Carina Edlund (2016/2017), Örjan Ekeberg, Jens Lagergren (2016/2017), Mårten Björkman, Christian Smith, Monika Lundell, Marcus Dicander (2017-2019), Dena Hussain (2017-2019). 
Övriga medverkande i kursen: Alicja Lissenko och Helen Lindkvist (valinfo), Örjan Ekeberg (kexjobbsinfo), Niklas Möller och Jesper Jerkert (etik), Martin Emanuel och Nina Wormbs (datorhistoria), Magnus Boman (gästföreläsare datalogihistoria).

DD1390 prosam16 DD1391 prosam16s totalt
antal registrerade 188 37 225
prestationsgrad 72% 78% 73%
examinationsgrad 51% 70% 56%

Eftersom kursen går över tre år och många slutar under sitt första år blir prestations- och examinationsgraderna konstlat låga. Intressantare är att titta på momenten som är ett per årskurs:

STATISTIK efter kursens slut, 1 juli 2019

Moment   Antal   Betygsfördelning                              Medelbetyg
UPP1      153
UPP2      137+30   0 x E   30 x D   74 x C   38 x B   25 x A       3,3
UPP3      100+26
skötsamhetsbetyg   1 x E    1 x D    1 x C    6 x B  111 x A       4,9
slutbetyg 95+26    0 x E    2 x D    3 x C   70 x B   46 x A       4,3

Det var 173 aktiva studenter på slutet av kursen (som deltog i något av vårens seminarier). Av dom 52 som inte är klara med kursen än har mer än hälften bara en eller två uppsatser kvar att göra.

Några delar av kursen var frivilliga. Deltagarantalet för dessa (från prosam16 och prosam16s) var för alumnföreläsningarna 99 (årskurs 1 med Johnny Bigert), 104 (årskurs 2 med Donald Knuth), 20 (årskurs 3 med Adam Renberg). Det var 52 stycken som deltog i det frivilliga studiebesöket i årskurs 3.

Ändringar införda till kursomgången prosam16

  • Ett nytt seminarietema har införts 2018: psykisk hälsa (som delar tema med ergonomi).
  • Flera mentorer har börjat variera seminarieformen och till exempel genomföra gåseminarier och seminariediskussioner i mindre grupper som sedan redovisas i helgrupp.
  • Maxordgränsen för reflektionerna höjdes 2016.
  • Ett betygsättningsmöte för mentorerna infördes 2018 före första seminariet.
  • Gruppmedlemmarna ska ge skriftliga kommentarer på varandras reflektioner från 2018.
  • Hösten 2018 provades Googledokument och Peergrade för inlämning och kommentering av reflektioner. Vid en utvärdering visade det sig att en stor majoritet föredrog Peergrade, varför detta system används från VT 2019.
  • Canvas används sedan 2017 för information och resultatrapportering.
  • Seminarieinstruktionerna publiceras sedan 2018 om möjligt två veckor före första seminarietillfället.
  • Några mentorer har slutat och andra har tillkommit.

Publikationer om kursen

  • Kursen har studerats i ett forskningsprojekt Effects of a Program Integrating Course for Students of Computer Science and Engineering, som har redovisats i en konferensartikel med samma namn (V. Kann och A-K. Högfeldt; 47th ACM Technical Symposium on Computing Science Education, Memphis, USA, sid. 510-515, mars 2016; tillgänglig via Diva).
  • I ett annat projekt har kursen jämförts med motsvarande kurser på medieteknikprogrammet och på Linköpings universitet (En jämförelse mellan programsammanhållande kurser vid KTH och LiUF. Heintz, A. Berglund, B. Hedin, V. Kann; 5:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, Uppsala, November 2015; PDF) och med andra kurser på KTH (Experiences from different program integrating courses; V. Kann, K. Almgren, M. Bengtsson, Scholarship of Teaching and Learning 2015, KTH, 2015; Abstract).
  • Kursens programutvecklande egenskaper har studerats i Student Based Program Development (V. Kann och Ö. Ekeberg; 23rd ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Larnaca, Cypern, juli 2018; Poster).
  • Stresstudien 2018 redovisades i Studenters stress studeras och skärskådas (V. Kann och E. Lundkvist; Scholarship of Teaching and Learning 2019, KTH, 2019; AbstractPoster).
  • Resultat av intervjuer och enkäter med kursdeltagare och mentorer redovisades i Programme Integrating Courses Fighting to Get Engineers to Reflect on Non-technical Topics (E. Riese, E., O. Bälter, B. Hedin, V. Kann; 24th ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Aberdeen, Skottland, sid. 133-139, juli 2019; tillgänglig via ACM).

Sammanställning av kursenkäten i maj 2019

Kursenkäten genomfördes parallellt i årskurs 1, 2 och 3 i samband med seminariet i period 4. Dom flesta frågorna var påståenden som skulle besvaras på en skala mellan 1 och 7, där

1 = nej, jag tar helt avstånd från påståendet
4 = jag varken instämmer eller tar avstånd från påståendet
7 = ja, jag instämmer helt i påståendet
Det fanns också ett alternativ X = jag kan av något skäl inte ta ställning till påståendet, som mycket få svarande valde. I tabellen nedan anges medelsvaret (där alternativet X inte räknats in) per årskurs och totalt. Vissa frågor var inte med för alla årskurser.

Påstående åk 1 åk 2 åk 3 totalt
antal svarande 147 153 169 469
Jag tycker att den inledande föreläsningen har varit givande 5,2 5,2
Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande 5,1 5,1
Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande 5,3 5,5 5,4
Jag tycker att temat ergonomi och psykisk hälsa för reflektionsseminariet i period 2 var givande 4,8 5,5 5,6 5,3
Jag tycker att temat prokrastinering  för reflektionsseminariet i period 3 var givande 5,1 5,1 5.4 5,2
Jag tycker att temat yrkesrollen och livslångt lärande för reflektionsseminariet i period 4 var givande 4,6 4,5 4,8 4,6
Jag känner till syftena med seminarierna och aktiviteterna i prosam 5,8 5,9 6,1 5,9
Min kunskap om utbildningen har ökat betydligt genom prosamkursen 4,4 4,8 5,4 4,9
Det har varit intressant och givande att få höra studenter från andra årskurser vid seminarierna 5,9 5,9 6,0 5,9
Jag upplever att jag är bättre på att skriva reflektioner nu än när jag började på D-programmet 3,8 4,4 5,2 4,5
Jag har förtroende för att Prosam ger mig tillräckligt med stöd för att jag ska kunna göra ett informerat master- och kursval 15 maj 5,5 5,5
Jag har kunnat tillämpa kunskaperna från prosamkursens etikmoment i andra kurser eller i kexjobbet 3,4 3,4
Som helhet har Prosamkursen varit givande 4,8 5,0 5,6 5,1
I etikmomentet i höstas gav de två föreläsningarna en bra förberedelse för etikessän och gruppövningen 4,0 4,0
Det var tydligt vad som krävdes för att få godkänt på etikessän 4,3 4,3
Etikmomentet var givande för mig 3,8 3,8
Den sociala miljön på KTH, såsom jag ser den, är inkluderande 5,4 5,3 5,2 5,3
Jag ser ofta att andra KTH-studenter skriver nedsättande (sexistiska etc) kommentarer på sociala medier 2,0 1,9 1,8 1,9

Vilka tre teman tycker du som helhet varit mest givande? Kryssa i exakt tre teman. (endast åk 3)

Ergonomi och psykisk hälsa 52%
Masterprogram 46%
Prokrastinering 40%
Minoriteter och likabehandling 34%
Studiemotivation och studieteknik 30%
Kvalitet i utbildningen - vad är det? 25%
Plugga och jobba utomlands 23%
Yrkesrollen och livslångt lärande 17%
Min framtida roll som D-civilingenjör (ingick inte i DD1391) 13%
Plagiering och eget ansvar (ingick inte i DD1391) 11%
Mål och examination (ingick inte i DD1391) 8%


Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Ja, i hög grad 11% 8% 11% 10%
Ja, i viss grad 63% 69% 66% 66%
Nej, inte alls 23% 21% 17% 20%
Vet inte 3% 3% 6% 4%

Vad gäller D-programmet: Hur tycker du att kurserna hänger ihop och bygger på varandra?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Mycket bra 24% 16% 34% 25%
Ganska bra 58% 64% 53% 58%
Varken bra eller dåligt 12% 10% 9% 10%
Ganska dåligt 5% 4% 4% 4%
Mycket dåligt 1% 3% 0% 1%
Vet inte 1% 3% 1% 1%

Har du planer på att studera utomlands inom D-utbildningen?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Ja, har redan gjort det/gör det just nu 1% 1% 5% 2%
Ja, det ingår (läser språkprofil) 3% 1% 1% 2%
Ja, mycket troligt  16% 14% 12% 14%
Ja, ganska troligt 20% 18% 10% 16%
Det är en möjlighet som jag överväger 38% 40% 31% 36%
Nej 16% 22% 35% 24%
Vet inte 6% 3% 5% 5%

Vilken är din favoritföreläsningssal?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
E1 29% 38% 22% 30%
E2 1%
E3 1%
D1 30% 35% 46% 37%
D2 1% 2% 1%
D3 1%
F1 5% 6% 5% 5%
F2 9% 3% 4% 5%
Q1 5% 6% 7% 6%
Q2
H1
K1
K2
L1
V1 1%
V2
V3
U1 1%
B1 1%
B2
B3
M1 1% 1% 1%
M2
M3
Vet ej 20% 10% 11% 14%

Vilken är din favoritövningssal? (Du kan kryssa i upp till tre salar/salstyper om du har flera favoriter)

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
E31 (med piano) 8% 7% 5% 7%
E32/E36 (fasta böjda bord) 17% 10% 8% 12%
E33/E34/E35 24% 25% 14% 21%
E51/E52/E53 5% 6% 2% 4%
D32/D33 8% 6% 7% 7%
D34/D35 (nyrenoverade) 22% 17% 14% 18%
D41 (fasta böjda bord) 3% 1% 2%
D42 (vita tavlor) 1% 1% 4% 2%
Q11/Q13/Q15/Q17 2% 6% 5% 4%
Q21/Q22/Q24/Q26 3% 8% 11% 7%
Q31/Q33/Q34/Q36 (stora) 8% 24% 20% 17%
U21/U31/U41/U51 (stora nybyggda) 6% 15% 32% 18%
U61 (liten nybyggd) 1% 3% 1% 2%
V01/V11/V12/V21/V23/V33/V35 1% 3% 4% 3%
V22/V32/V34 (stora) 1% 1% 4% 2%
K51/K53
L21/L22/L31/L41/L42/L43/L44 3% 3% 1% 2%
L51/L52 (stora)
B21/B22/B23/B24 2% 1% 1%
M23/M24/M31/M32/M33/M35/M36/M37/M38 1% 1% 1%
Vet ej 36% 30% 29% 32%


Hur tycker du att övningssalarna i det nybyggda U-huset fungerar jämfört med traditionella E-övningssalar? 

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
U-salarna betydligt sämre 1% 2% 4% 2%
U-salarna något sämre 1% 5% 5% 4%
U-salarna likvärdiga med E-salarna 3% 8% 20% 10%
U-salarna något bättre 7% 24% 24% 18%
U-salarna betydligt bättre 8% 15% 21% 15%
Vet ej 80% 46% 26% 51%

Föredrar du att läraren använder svart eller vit tavla att skriva på?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Jag föredrar att läraren använder svart tavla 47% 52% 36% 45%
Det spelar ingen roll 31% 27% 37% 32%
Jag föredrar att läraren använder vit tavla 11% 8% 14% 11%
Det beror på salens storlek 8% 9% 7% 8%
Vet ej 3% 5% 6% 5%

Markera (exakt) fem av följande kvaliteter hos lärosalarna (föreläsningssalarna och övningssalarna) som du skulle vilja att KTH ska prioritera högst att förbättra?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
visuellt lugn miljö 27% 32% 32% 30%
ljudstörningsfri miljö 20% 22% 24% 22%
akustiken 11% 16% 12% 13%
förstärkning av talarljudet 11% 29% 17% 19%
allmänbelysningen i salen 19% 24% 18% 20%
kvaliteten och storleken på projektorbilden 8% 6% 8% 7%
siktvinklar (för tavlor och projektorbilden) från alla platser i salen 27% 22% 21% 23%
möjlighet för läraren att visa datorpresentation och skriva på tavlan samtidigt 20% 26% 19% 22%
teknik som fungerar oftare 31% 42% 36% 36%
sittkomforten 39% 29% 37% 35%
benutrymmet 36% 18% 24% 26%
flexibel bordsplacering 5% 5% 6% 5%
tillgång till ståbord för den som vill 14% 9% 10% 11%
tillgång till eluttag 47% 46% 56% 50%
närhet till soptunna och återvinning 3% 8% 3% 5%
luften i salen 52% 52% 59% 54%
temperaturen i salen 45% 34% 32% 37%
solskyddsgardiner 7% 12% 6% 8%
skyltning till salen 7% 4% 5% 5%
närhet till salen (från föregående lektion) 31% 22% 30% 28%
tillräckligt stor sal (så att alla får sitta) 22% 18% 24% 21%
tillgång till salen även när det inte är undervisning i den 19% 24% 21% 21%
Summa 500% 500% 500%

Vilken av datorsalarna i huvudbyggnaden föredrar du att använda, om du får välja själv?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Röd 8% 10% 16% 11%
Orange 16% 14% 8% 13%
Gul 6% 6% 4% 5%
Grön 5% 6% 1% 4%
Brun 4% 5% 3%
Spelhallen 3% 6% 16% 8%
Sporthallen 1% 4% 5% 3%
Musiksalen
Konsthallen 1% 1% 2% 1%
Matsalen 1% 3% 1% 2%
Grå 1% 2% 1% 1%
Karmosin 1% 3% 5% 3%
Vit 5% 1% 2%
Magenta 3% 4% 2%
Violett 1% 2% 1%
Turkos 3% 1%
Vet ej 56% 33% 28% 39%

Det finns önskemål om att göra två datorsalar (till exempel Karmosin och Vit) till "tysta salar", där samtal måste föras lågmält när salen inte är bokad för undervisning. Stöder du detta förslag?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Är emot förslaget i hög grad 6% 7% 6% 6%
Är emot förslaget i viss grad 5% 6% 11% 7%
Förhåller mig neutral till förslaget 19% 18% 17% 18%
Stöder förslaget i viss grad 22% 23% 14% 20%
Stöder förslaget i hög grad 42% 40% 46% 43%
Vet ej 6% 6% 6% 6%

Jag har upplevt mobbning eller diskriminering (av mig själv eller andra) på KTH.

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Ja 8% 8% 7% 8%
Nej 92% 92% 93% 92%

Vid prokrastineringsseminariet vittnade många om att man inte börjat plugga på operativsystemkursen förrän (för) långt efter kursstart. Ett förslag är att flytta om kurserna så att Operativsystem koncentreras till period 2 och Hållbar utveckling går över hela terminen (istället för tvärtom). Vad tycker du om en sådan ändring?

åk 3
Är emot förslaget i hög grad 10%
Är emot förslaget i viss grad 6%
Förhåller mig neutral till förslaget 18%
Stöder förslaget i viss grad 26%
Stöder förslaget i hög grad 25%
Vet ej 15%


Skolledningen för den nya skolan EECS vill förenkla för studenterna att välja vissa masterprogram, såsom Systemteknik och robotik, Information och nätverksteknologi, Inbyggda system och Kommunikationssystem. 
Anser du att insatser behöver göras på datateknikprogrammet för att förenkla för studenterna att bli behöriga till dessa program? I så fall vilka insatser? 
(Flera svar kan markeras.)

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Nej, inga ytterligare insatser behövs. Dagens information och valfria utrymme är tillräckligt. 10 29 22 20%
Ja, bättre information behövs. 20 26 22 23%
Ja, behörighetsgivande spår bör införas inom det valfria utrymmet. 13 18 15 15%
Ja, ändringar av det obligatoriska kursblocket behövs. 4 6 3 4%
Ja, behörighetskraven till masterprogrammen bör sänkas. 4 3 2 3%
Vet ej 57 34 43 45%
Summa 109 115 108

Ett av EECS-skolledningens förslag är att införa en gemensam kärna av kompetenser i alla skolans civilingenjörsprogram för att förenkla för studenterna att välja skolans olika masterprogram.  
Vad tycker du om förslaget att i årskurs 1-2 på datateknik införa kurser i analog och digital elektronik, signalbehandling och fysik (vilket innebär att datatekniska kurser får utgå eller skjutas till högre årskurs)?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Är emot förslaget i hög grad 48% 58% 55% 54%
Är emot förslaget i viss grad 12% 17% 15% 15%
Förhåller mig neutral till förslaget 14% 10% 12% 12%
Stöder förslaget i viss grad 10% 5% 5% 7%
Stöder förslaget i hög grad 5% 6% 3% 5%
Vet ej 11% 4% 10% 8%

Det gjordes många fritextkommentarer. Här är ett litet urval av i första hand konstruktiva kommentarer:

Jag tycker att den inledande föreläsningen har varit givande (åk 3)

Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande (åk 1)

Det var bra att det var det första temat eftersom det kändes betryggande inför de framtida studierna när man kom som ny och inte hade studerat på universitet tidigare. (åk 1)
Det har varit ett tema jag velat arbeta med personligen innan prosam, men det har gett mig verktyg för att bättre ta tag i det hela. (åk 1)

Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande (åk 2 och 3)

Vi skrev inget själv, och jag lärde mig därmed inte jättemycket, men det var bra som en introduktion till att börja tänka på ämnet. (åk 2)
Hade varit bra att få höra lite "erfarenhet", dvs. höra eller läsa berättelse frå de elever som tidigare gått de olika masterprogrammen. Att bara läsa om dem på hemsidan har jag gjort tidigare och det hade varit intressant och roligt att få höra lite riktiga berättelser från några som gått de olika programmen. (åk 2)

Jag tycker att temat ergonomi och psykisk hälsa för reflektionsseminariet i period 2 var givande

Väldigt bra att det tas upp. Känns som att det är väldigt enkelt för många att hamna i psykisk ohälsa om man inte tänker på hur man undviker det och ergonomi är absolut relevant för dataloger. (åk 1)
Verkligen. Hade gärna sett att vi hade detta redan under år 1. (åk 2)
Det finns utrymme för förbättring, speciellt i ergonomi delen. Läsmaterialet i ergonomi delen kändes inte pålitliga. (åk 2)
Bra tillägg till prosasm kursen och nånting som både elever och lärare behöver vara medvetna om. (åk 2)

Jag tycker att temat prokrastinering för reflektionsseminariet i period 3 var givande

Läxan med en att följa en ny vana kändes väldigt givande då det gav effekt för mig. (åk 1)
Det fanns vissa tips som kändes användbara, men det känns som att det mest givande var att höra hur det är för äldre studenter, vilket gav mig mer motivation att påbörja uppgifter tidigare eftersom det blir allt mer viktigt med åren. (åk 1)
Intressant tema som fick mig att tänka efter och tänka på saker som jag faktiskt inte lagt märke till. Det var kul och intressant att få alla exempel på metoder för att försöka fixa sitt prokrastineringsproblem. (åk 2)
Känns som att delen över den 50 olika tipsen är extremt relevant och lite utav statistiken också. Men känns som att mycket utav dem rekommenderade källorna inte behövdes, speciellt några av youtubeklippen. Några saker inom detta tema kändes inte alltid relevant till Datateknik, skulle gärna vilja ha någon strategi hur man bör programmera och hur man bör strukturera sitt arbete kring till det. (åk 2)
Tycker att källorna var ovetenskapliga, och påminde mest om självhjälpslitteratur. Det känns som att det måste ha funnits bättre lämpade källor för det här området. (åk 2)

Jag tycker att temat yrkesrollen och livslångt lärande för reflektionsseminariet i period 4 var givande

Mycket var redan sådant man visste eller kan gissa sig till utan att kolla upp statistik i en enkät, men det ger en möjlighet att diskutera framtiden med andra och främst äldre elever som kan ge bra tips till att välja en bana. Personligen tycker jag dock att frågorna hade kunnat ge en större chans att reflektera över t.ex. arbetssituationer istället för att ställa frågor kring statistik. År 2-3 verkar ha haft fler sådana frågor vilket är bra, men något som verkar saknas i år 1:s frågeställning. (åk 1)
Enkäten var intressant men de andra frågorna om framtida kursval, masterinriktningarna och vad för jobb man vill ha kändes svåra att ta ställning till när man går i ettan. (åk 1)
Bästa seminariet vi har haft än så länge. Relevant uppdaterad information som passar ihop till linjen. (åk 2)

Etikmomentet var givande för mig (åk 1)

Det var okej givande för mig personligen, men jag är oerhört glad att mina framtida kollegor fått en lektion eller två i etik. Det behövdes. Nog för att man inte vinner ett krig genom ett slag, men det hjälper till. (åk 1)
Det jag fick mest insikt i är att det är skrämmande många på programmet som saknar ansvarskänsla och verkligen inte känner att konsekvenserna av deras kod har någonting alls att göra med dem. Tror därför att detta moment behövs, helst med ännu högre verklighetsförankring. (åk 1)

Min kunskap om utbildningen har ökat betydligt genom prosamkursen

Det var vid något tillfälle specifikt krav på att analysera en kurs utifrån kursplanen. Jag tror att det vore bra med mer sådant. (åk 2)
På grund av informationsföreläsningarna. (åk 2)
Håller delvis med, har definitivt fått mer kunskap om utbildningen genom t.ex. olika infoföreläsningar. Dock har jag själv tagit reda på mycket själv och lärt mig av att prata med äldre studenter både vid prosamseminarier och studiesocialt. (åk 2)
Framför allt har det varit kul att höra talas om kurserna som de äldre studenterna läser och vad de tycker om dessa. Det är också trevligt att få ta del av olika material i form av enkäter etc som vi får göra genom prosamkursen. (åk 2)

Det har varit intressant och givande att få höra studenter från andra årskurser vid seminarierna

Förmodligen det bästa med Prosam, att höra äldre studenter klaga och stundvis ge beröm åt olika kurser. (åk 1)
Detta tycker jag är det bästa med seminarierna då man får ett större perspektiv av hur andra uppfattar utbildningen. (åk 2)
Tyvärr så känns det som att det oftast blivit främst negativ diskussion angående vad som inte är så bra med utbildningen när man pratar med eller får höra från andra årskurser. Det kanske borde vara lite mer styrd diskussion ibland om vad som är bra istället för att man endast tar upp negativa aspekter, dock tycker jag absolut att det behövs att ta upp deet som inte är bra. (åk 2)

Jag upplever att jag är bättre på att skriva reflektioner nu än när jag började på D-programmet

jag vet fortfarande att min svenska inte är perfekt men jag tänker hela tiden på hur jag kan förbättra den (åk 2)
Jag tycker absolut det, men jag känner att jag kunde gjort ett bättre jobb. Men så fort man lägger mer tid på att läsa texterna man ska reflektera kring och lägger mer tid på själva texten så blir man bättre på att reflektera. Men man blir också bättre på att tänka själv och kritiskt, vilket är något som ni inte tar upp men som är en uppenbar fördel med dessa uppgifter. (åk 2)

Är det något tema du skulle vilja ändra på eller något nytt tema du skulle vilja införa i kursen? (åk 3)

Vad var det bästa med kursen?

Att vi har diskuterat relevant ämnen som passar kursens gång. Man får extremt mycket hjälp i att integreras i programmet. Väldigt tacksam för det! (åk 1)
Det bästa med prosamkursen har varit de absolut relevanta ämnena som tas upp i seminarierna. Det mest givande har dock varit dess förberedelser med texter och videos men diskussionen har bidragit en del också. (åk 1)
Att få interagera med kurskamrater och diskutera etiska ämnen, något som annars är sällsynt, särskilt med kurskamrater som man normalt sätt inte umgås med på en personlig nivå. Det ger en bättre förståelse av vårt samhälle i allmänhet vilket jag finner mycket nyttigt. (åk 1)
Höra om utbildningen med äldre studenter. Samt påverka och göra förbättringar i utbildningen. (åk 1)
Seminariet om prokrastinering var en ögonöppnare! Det är bra att man tvingas reflektera om ämnen som man inte annars skulle dedikera så mycket tid åt (åk 2)
Att man får insikten att det inte bara är jag som tampas med diverse studierelaterade problem. (åk 2)
Att få ge synpunkter på kurser som man går så att förbättringar kanske till nästa årgång (åk 2)
Att man får diskutera utbildningen i ett större perspektiv än enstaka kurser, att man får diskutera med elever från andra årskurser och att man får lära känna någon som arbetar med programmet (sin handledare) lite bättre. (åk 2)
Det bästa med prosamkursen är att läsa andras uppsatser till de olika seminariumen och kommentera dessa i Peergrade. (åk 2)
Att få komma till tals, och känna att det man gör har betydelse. (åk 2)
Att få en stund att reflektera över sina egna vanor, studielivet och samhället i stort. Jag gillar att alltid ha ett specifikt tema att fokusera på, och att sen få jämföra sina egna tankar med andras. (åk 2)
Att man får höra om äldre studenters kurser så att man vet vad man har att se fram emot. Också mycket trevligt att man får mer utav en "helhetskänsla" för utbildningen, som ju annars är väldigt utspridd (inte menat i negativ bemärkelse). (åk 2)
När man fått skriva av sig om hur man mår gällande vissa saker, att någon faktiskt bryr sig (åk 2)
Att man fick lära sig om de olika master programmen och om arbetsmarknadens utseende, så att man är bättre utrustad för att välja den master programmet som passar bäst. (åk 2)
De förslag och intressanta artiklar som har dykt upp ibland på förberedelserna, samt den information som man fått reda på som man inte visste om eller hade ens kommit på att leta efter än. (åk 2)
Lyssnar vad andra [berättar]. Hur de pluggar, hur de hantera olika problem vid plugg i liknande situationer. (åk 2)
30 dagars-experimentet ledde till riktiga förändringar. Att man dessutom kan peka ut problem med kurser får det iallafall att kännas som att man har något inflytande. (Typiskt exempel på ett bra förslag var att nämna transactions i databaskursen) (åk 2)

Vad skulle kunna förbättras med kursen? 

Det är just att allt är ett spektrum. Många frågor och vissa ämnen riktar bara in sig på en sida av ett spektrum, och då kan inte alla relatera till det man ska reflektera över (så låt flera frågor och ämnen vara öppna, eller just ett spektrum så att man får välja). (åk 1)
Ett påminnande email när seminarieuppgifter blir tillgängliga, samt ett sammanfattande email om en periods aktiviteter (såsom det som skickades ut för period 4), hade kunnat underlätta en del, då det annars kan vara lätt att missa ett obligatoriskt kursmoment. (åk 1)
Bättre upplägg på seminarierna. Gillade senaste seminariet när vi först fick diskutera i mindre grupper tillskillnad från tidigare då alla diskuterat tillsamans. (åk 1)
Vore trevligt med inläsnings-material som är lite mer kontroversiellt/mer tankeväckande. Kanske även ett moment i kritiskt tänkande (man hade kunnat väva in det i reflektionerna kring de kurser man går - reflektera över kurslitteraturen som tillhandahålls). (åk 2)
Ta bort seminariet om studieteknik för OPEN. Det var helt värdelöst eftersom vi redan pratat om det i en annan kurs (åk 2)
Jag tycker datahistoria-momentet ligger väldigt dåligt, och skulle föredragit om det låg i period 3 istället. Så som tvåan ser ut nu är det då vi har mest tid, medan vi nu snart har deadline på alla progp-labbar, MVK-projektet och 2 tentor att plugga till. Datahistorian är intressant, men just nu är det svårt att hitta motivation och tid till den. (åk 2)
Jag tycker att det borde finnas en sida där man ser exakta datum (i form av en lista). Speciellt för datorhistoria, canvas är inte jättekul att navigera runt mellan. Annars jättebra kurs! Under seminarierna skulle det vara lite roligare om "ledaren" ställde frågor, så att alla i gruppen måste engagera sig. (åk 2)

Vilket råd skulle du vilja ge till framtida kursdeltagare? (åk 3)

Den sociala miljön på KTH, såsom jag ser den, är inkluderande

I allmänhet ja, däremot så fort man börjar röra sig i ändarna av miljön, exempelvis i chattar och andra digitala miljöer, är det desto mindre trevlig miljö. (åk 1)
Vet inte hur det är på andra sektioner, men Datasektionen är väldigt inkluderande, det finns en plats för alla som vill vara en del av sektionen. (åk 1)
Det är VÄLDIGT mycket tribalism, och det är otroligt lätt att hamna mellan grupper, baserat på hur kurser bearbetas och hur grupper väljs, osv. (åk 2)
Det finns massor med grupperingar på data och jag känner utanförskap hela tiden (åk 2)

Jag ser ofta att andra KTH-studenter skriver nedsättande (sexistiska etc) kommentarer på sociala medier.

Vi hade några incidenter tidigt i vår klassdiscord där "vi" snabbt tvingades införa regler som man kan tycka bör vara sunt förnuft. Somliga kan fortfarande inte uppföra sig helt, men dessa har åtminstone blivit tillsagda att hålla sina smaklösa "skämt" till en kanal vi kallar "random" för diverse memes. Detta är vanligtvis bara en handfull individer, men de skriker ofta högst. (åk 1)
Ytterst ofta på diverse studentforum inom data, där enstaka individer dominerar diskussionen. (åk 1)

Är det något du vill tillägga?

Det är motiverande att svara bra på den här enkäten när man vet att det är del av ett forskningsprojekt. (åk 1)
Sätt inte deadlines efter kl 19.00, tänk på studenthälsan! (åk 1)
Jag tycker att de som inte tar prosamkursen seriöst missar mycket. Det hjälper en till med att bl.a. se den röda tråden genom utbildningen. Kursen försöker hjälpa en med god studieteknik, och hjälper sammanbinda d-studenter och lärare. Jag har väldigt liten arbetserfarenhet när det gäller programmering så jag uppskattar verkligen momentet om yrkesrollen. Något som skulle uppskattas rejält är om momentet om yrkesrollen hade kommenterar från tidigare studenter som berättar om deras erfarenheter och vad de rekommenderar att man gör innan  man börjar jobba med programmering. Även flera goda råd från lärarna inför yrkesrollen skulle uppskattas. (åk 2)

Enkätsammanställningar

Kursledarens (Viggos) analys

Enkätsvaren visar att kursen till största delen fungerar bra och uppskattas av det stora flertalet elever. Nästan alla temana är uppskattade och diskussionen om kurser är mycket uppskattad. Det finns dock en grupp som är negativt inställda till kursen, vilket jag tror gör att dom inte utnyttjar reflektionernas och seminariernas potential.

Reflektionsuppgifterna publiceras idag en vecka före deadline för inlämning av reflektionen. Det är sällan någon lämnar in reflektionen tidigare än någon dag före deadline, men för att det inte ska bli onödigt stressigt om det är mycket annat arbete under samma vecka så skulle publiceringen kunna  tidigareläggas med en vecka.

Förtroendet för betygsättningen är högt för dom flesta mentorer men inte för alla. Stöd kommer därför att ges till mentorerna inför betygsättningen av första reflektionsuppgiften.

Det är komplicerat att ge betyg på datorhistoriaprojektet och flera studenter önskar att datorhistoriaprojektet inte borde påverka slutbetyget lika mycket som nu. Från och med årskursen prosam18 kommer därför datorhistoriaprojektet få ograderat betyg.

Förändringar till nästa år (det vill säga 2019/2020)

  • Modifiera instruktionerna och reflektionsfrågorna till seminariet om minoriteter och likabehandling (som ges nästa gång våren 2021).
  • Flytta temat om studentinflytande till seminariet om kvalitet i utbildningen (våren 2021).
  • Informera i kurs-PM och vid introföreläsningen vid terminstart om när uppgiftsinstruktionerna kommer att publiceras och när inlämningarna ska göras, så att uppgifterna inte kommer som överraskningar.
  • Ändra betygskalan för datorhistoriaprojektet från våren 2020 från graderat till ograderat betyg.
  • Två mentorer slutar och ersätts av andra lärare.