Här utvecklar du framtidens medier
Med lika mycket matematik och programmering som dramaturgi, visualisering och ljud lär du dig att skapa framtidens medier. Här får du utlopp för din kreativitet i en miljö med senaste tekniken. Du föder idéer, testar och utvecklas som ingenjör och människa.
Intervju med programansvarig lärare
Roberto Bresin är programansvarig. Han är professor i medieteknik och utbildad pianist. Han vill att framtidens medieteknik ska förbättra livskvaliteten för människor.
Hur kommer det sig att du är programansvarig?
– Jag kan musik och är specialiserad på ljud och dataelektronik. Medieteknik är tvärvetenskapligt, precis som musik. Det är bra att ha flera intressen.
Vad ska den som väljer det här programmet ha för intressen, tycker du?
– Du ska förstås vara intresserad av matematik, programmering och till exempel maskininlärning. Du ska också vara intresserad av musik, ljud, bild, berättande, människors beteenden eller annat som är viktigt för medier.
Är det en teknisk eller en estetisk utbildning?
– Det är en teknisk utbildning. Det är mycket matematik och programmering. Men vi tar också in det estetiska i utbildningen. Bland annat med gästföreläsare, samarbeten med konstnärliga högskolor, och arbete i olika kursprojekt. Medietekniska ingenjörer ska vara bra på både det funktionella och det estetiska.
Vilka typer av gästföreläsare har ni?
– Vi har gästföreläsare i nästan alla kurser utom matematik. Det är regissörer, musikproducenter, dataspelsproducenter och olika entreprenörer.De kommer från ledande företag och lärosäten i olika länder.
Hur konkurrenskraftiga är KTH och Sverige internationellt inom det här området?
– Sverige ligger bra till. Inte minst inom ljud, musik, och dataspel. Vi har många världskända producenter och musiktech- och dataspelsbolag. Vi är också bra på mobiltelefoni, där vi ju har Ericsson, och kommunikation, där till exempel Sveriges Radios tekniska lösningar och innovationer är i världsklass, kanske till och med bäst efter BBC.
Skärmberoende, digital övervakning och personlig integritet är områden som ifrågasätts i debatten. Hur berör det utbildningen?
– Vi pratar och debatterar om etik i många kurser. Vi pratar och fördjupar oss om fenomen som ”fake news ”, digital marknadsföring, övervakning och personlig integritet. Vi är det enda programmet som arbetar med maskininlärning för medier och hur en använder det i företag som till exempel Spotify och Google. Så det är klart, vi diskuterar ofta etik.
Var jobbar en medieingenjör efter utbildningen?
– De arbetar på olika typer av företag. Från Apple till Apotek Hjärtat. I medieföretag förstås som SVT, Sveriges Radio, Schibsted, Bonnier, MTG och TV4. Eller på stora företag som IKEA, HM och ABB. Men även på Polismyndigheten och konsultföretag som Netlight och Bontouch.
Finns det studenter som blir entreprenörer?
– Ja, många startar eget. SoundCloud är ett känt exempel på företag som startades av studenter från det här programmet. Jag tror rätt många blir entreprenörer för att det är kreativt. Våra kurser är projektbaserade och hela utbildningen är en kontinuerlig ”brainstorming”. De är förberedda på entreprenörskapet.
Era hållbarhetsmål i fokus är ”God utbildning för alla”, ”Bekämpa klimatförändringarna” och ”Fredliga och inkluderande samhällen”. Hur resonerar ni?
– Vi håller på med medieteknik där människor är i centrum. Våra värderingar är kopplade till människor. Vi har till exempel utvecklat appar som hjälper dig att minska svinn eller energiförbrukning. När vi designar nya gränssnitt tänker vi på ett inkluderande sätt. Kortfattat kan man säga att vi vill bidra till att förbättra livskvaliteten för människor.
Vad vill du att de som gått programmet ska minnas av sin utbildning längre fram i livet?
– Att det var en rolig och kreativ period i livet som har bidragit till att de vidgat sina vyer och att de lärt sig avancerade metoder som är användbara i arbetslivet. Vi har frågat studenterna om de skulle rekommendera programmet till sina vänner och 100 procent svarade ja.