Järvaelever får lära sig om ingenjörsstudier

Sabrin och Lina från Akallaskolan spelar ett laserspel i en av salarna på KTH:s campus i Kista. Foto: Fredrik Persson
Publicerad 2021-06-04

Samtidigt som Järvaveckan pågår passar KTH på att bjuda in högstadieelever till sitt campus i Kista. Under tre dagar provar elever från närområdet på olika teknologier och får inspiration och information om studier på KTH.

Det är onsdag morgon. Ett femtiotal elever från årskurs 8 i Akallaskolan har kommit till KTH:s campus på Electrum i Kista för att delta i olika workshops och få inspiration och kunskap om vad det innebär att jobba som ingenjör och hur det är att plugga på KTH.

På en av workshop-stationerna, Kista Mentorspace, råder full aktivitet. De flesta av eleverna jobbar gruppvis med att löda en Bubble Node medan några provar på att skriva ut med en 3D-skrivare.

En Bubble Node är ett teknik-kit, ett kretskort med olika elektroniska komponenter och sensorer som kommunicerar med andra noder.

Bild på Mark Smith.
Mark Smith, professor vid avdelningen för elektronik och inbyggda system på KTH, leder verksamheten på Mentorspace. Foto: Fredrik Persson

– Det eleverna får göra här är att bygga ett väldigt intressant inbyggt system som vi har designat här på Mentorspace. Bubble Node lär dem om data, nätverkskommunikation och ger dem en introduktion till IT-säkerhet. Dessutom lär de sig att löda, säger Mark Smith , professor vid avdelningen för elektronik och inbyggda system på KTH, som också leder verksamheten på Mentorspace.

Yusef från Akallaskolan löder en Bubble Node med hjälp av KTH-studenten Basel.
Yusef från Akallaskolan löder en Bubble Node med hjälp av KTH-studenten Basel. Foto: Fredrik Persson

Yusef och Turker, två av eleverna från Akallaskolan jobbar på med lödningen. Det är kul, men lite pillrigt, tycker de. Men de får hjälp Basel, som läser andra året på högskoleingenjörsprogrammet i datateknik.

– Väldigt intressant och fascinerande, tycker både Josef och Turker, som blir sugna på att göra mer sådana här saker.

Föreläsning om IT-säkerhet

I en av salarna på Electrum får eleverna ta del av en föreläsning om IT-säkerhet och hur de kan skapa säkra vanor på nätet. Föreläsarna är Robert Lagerström , lektor vid avdelningen för nätverk och systemteknik på KTH, och Nelly Friman, som läser fjärde året på civilingenjörsprogrammet IT på KTH. De berättar om vad man ska tänka på när det gäller att skapa lösenord som är svåra för hackare att knäcka, till exempel på Snapchat.

För att visa vad som är ett bra lösenord ger de två exempel: 1q!#() och Jaghar3prickigahundar. De frågar eleverna vilket lösenord de tror är det säkraste och får lite olika svar. Sedan testar de lösenorden på webbsidan Kapsersky  för att se vilket som är det säkraste.

– Det första skulle det ta tre timmar för en hackare att knäcka. Det andra tar det betydligt mycket längre tid att knäcka så det är jättemycket bättre, säger Nelly Friman.

Vill du bli ingenjör?

Tycker du att det skulle vara intressant att vara med och bygga framtidens tekniska lösningar? Då kanske en ingenjörsutbildning på KTH är någonting för dig.

Robert Lagerström påpekar att man inte bör testa sitt riktiga lösenord på Kaspersky, utan ett likvärdigt.

I början av föreläsningen – som hör till #290cybersecurity , ett projekt med syfte att sprida kunskap om IT-säkerhet till unga människor – berättar han om Forskardrömmar . En barnbok som ska inspirera barn och ungdomar att bli forskare. Under de tre dagarna i Kista delas 60 exemplar av boken ut.

Eleverna fick spela laserspel

På bilden: Maria Goude med elever i bakgrunden.
Maria Goude, lärare på Akallaskolan. Foto: Fredrik Persson

Maria Goude, lärare på Akallaskolan, är här med sina elever. Hon berättar att eleverna inte har varit utanför skolan sedan pandemin startade, inga praoveckor eller någonting. Det är fantastiskt att eleverna får kontakt med verkligheten på det här sättet, tycker hon.

– All undervisning borde ske utanför skolan, i alla fall 50 procent, säger Maria Goude.

I en annan sal berättar några studenter från Sektionen för informations- och nanoteknik om hur det är att plugga på KTH. Där får eleverna också spela ett laserspel.

Syftet med de här dagarna i Kista är att visa de olika saker man kan göra som ingenjör och vad som krävs för att bli det. Dessutom handlar det om att visa elever och lärare i närområdet att KTH har ett campus i Kista med närhet till dyrgt 1000 teknikföretag, berättar Alexandra Leyton, kommunikatör på KTH som är projektledare för eventet.

– Tidigare har vi haft ett event här som hette Future Friday, som var för gymnasielever. Anledningen till att vi nu vänder oss till en lite yngre målgrupp, högstadieelever, är för att vi ser att det är en ålder där man har mycket funderingar på vad man vill göra i framtiden. Och då kan man kanske bli inspirerad att välja ingenjörsstudier i framtiden.

Förhoppningsvis var det flera av eleverna från Akallaskolan som blev inspirerade och vill söka till KTH när det är dags för dem att välja utbildning.

Läs mer om Kista Mentorspace i separat artikel.

Håkan Soold

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se