Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Deras studentprojekt förändrar tågsäkerheten

Två studenter på en perrong framför järnvägsspår
Isak Jarbos och Johan Allbergs kandidatuppsats om bromskurvor ledde till deltidsjobb på Trafikverket. Foto: Jon Lindhe
Publicerad 2025-08-20

När två KTH-studenter började skriva sitt kandidatarbete visste de knappt vad bromskurvor var. Nu ligger deras rapport till grund för en förändring i svensk järnvägssäkerhet – och båda har fått jobb på Trafikverket.

De träffades under insparken och har hållit ihop under hela utbildningen. Tre år senare har KTH-studenterna Isak Jarbo och Johan Allberg inte bara gjort ett kandidatarbete tillsammans – deras rapport ligger också till grund för en förändring av svensk järnvägssäkerhet. Och båda jobbar nu deltid på Trafikverket.

– Vi visste inte ens vad bromskurvor var när vi började, minns Isak Jarbo.

Idén till kandidatarbetet kom när de deltog på en av KTH:s återkommande Järnvägskvällar, där företag och myndigheter presenterar projektförslag för studenter.

– Jag har vetat länge att jag ville jobba inom järnvägsbranschen och hade läst en kurs i signalsystem, men bromskurvor helt nytt för oss, säger Isak Jarbo.

ATC (automatic train control), det svenska automatiska tågskyddssystemet, ser till att tågen följer signaler och hastighetsbegränsningar. I systemet finns ett läge som kallas ”mjuk övervakning”, som gör att tåget bromsas extra försiktigt vid dålig friktion på spåret – men det kan också innebära att bromssträckan blir för lång.

– Du får signal om att stanna för sent och hinner kanske inte bromsa i tid. Det är en säkerhetsrisk, säger Isak.

– Tåget beter sig på ett annorlunda sätt och det finns inte tillräckligt med marginaler, vilket vi visat med simuleringar vi gjort, fyller Johan Allberg i.

Experter på mjuk övervakning

Trafikverket bad dem utreda konsekvenserna av att använda funktionen i praktiken. Det blev ett detektivarbete där Johan fördjupade sig i gamla handböcker från 90-talet medan Isak fokuserade på nyare regelverk.

– Själva ATC-systemet är inte så svårt att förstå. Den stora utmaningen var att sätta sig in i helheten, säger Johan Allberg.

Idag vågar de kalla sig experter på mjuk övervakning i Sverige. Från första juni slopas också inställningen mjuk övervakning, ett beslut som Trafikverket har baserat på det underlag som studenterna tog fram i kandidatarbetet.

– Det är väldigt häftigt att man på kandidatnivå kan få jobba med något som ger sådan påverkan. Det uppfattar man inte att man skulle kunna medan man pluggar.

Idag har både Isak och Johan en studentanställning på Trafikverket. De jobbar vidare med ämnet en dag i veckan, samtidigt som de går vidare i sina studier.

Järnvägsbranschen står inför stora pensionsavgångar, och Trafikverket är inte ensamt om att vilja knyta till sig unga ingenjörer tidigt och Järnvägskvällarna på KTH har blivit ett viktigt forum för att knyta nya kontakter.

– Det är kul att redan nu ha en fot i arbetslivet få vara med i olika sammanhang och att nätverka. Sen är det nyttigt att känna på en arbetsplats, här får man inte göra tre fel och ändå gå vidare, som man kommer undan med på en tenta, säger Johan och skrattar.

Text: Anna Gullers

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH
Senast ändrad: 2025-08-20