Lina jobbade som projektingenjör parallellt med att hon pluggade

Porträttbild på Lina Saad.
Lina Saad, sistaårsstudent på Samhällsbyggnadsprogrammet på KTH.
Publicerad 2021-03-23

Först ville hon bli läkare för att hon ville göra något gott för samhället. Men så insåg hon att det kan man även göra på en bredare front som ingenjör och då valde hon att gå Samhällsbyggnadsprogrammet på KTH och går nu sin sista termin. Och vid sidan om studierna har Lina Saad jobbat som projektingenjör på Nya tunnelbanan i Stockholm.

Efter att Lina Saad hade övergivit planerna på att plugga till läkare var civilingenjör det självklara valet för henne. Framför allt för att utbildningen ger en sådan bred grund.

– Man kan jobba med så många olika saker och man känner sig inte fastbunden. Det finns personer som har gått en inriktning och sedan hamnat inom ett helt annat område, säger Lina Saad.

Att hon valde Samhällsbyggnadsprogrammet var för att det innehåller så många olika aspekter, vilket hon tycker är mycket intressant. Förutom den tekniska grunden utbildningen ger så finns ämnen som juridik, ledarskap och ekonomi med i kursplanen.

Gillar att jobba med helheten

– Jag gillar att ta in alla aspekter och bilda mig en helhetsuppfattning. Det var också därför jag valde inriktningen byggprojektledning där man gör just det. Jag känner att det matchar mycket med min personlighet.

Sommaren 2019 började Lina Saad jobba som projektingenjör på Nya tunnelbanan i Region Stockholm, utbyggnaden mot Barkarby. Och sommaren därpå jobbade hon där igen. Fram till januari då hon påbörjade sitt examensarbete – också på Nya tunnelbanan – jobbade hon där parallellt med sina studier.

– Just nu lägger jag kanske en dag i veckan i snitt. Men det kan bli mer en vecka och mindre en annan.

Vill du jobba med liknande saker som Lina gör?

Är du intresserad av att vara med och leda arbetet med att planera, bygga, utveckla och förvalta framtidens hållbara samhälle? Då kanske civilingenjörsprogrammet i samhällsbyggnad på KTH  är något för dig.

Det hon gör där nu är att hon arbetar med riskrutiner. Framför allt handlar det om att följa upp och se till att risker förs in på rätt sätt i verksamheten. Det innefattar olika åtgärder och avstämningsmöten med berörda personer. Något som ger en inblick i hela verksamheten, konstaterar Lina Saad.

– En risk som är väldigt relevant just nu är situationen med covid-19. Det kan till exempel påverka material som kommer in, eller att personer blir sjukskrivna. Ett annat exempel är risken att ledningar grävs av på grund av att andra aktörer jobbar inom samma område. Och där kommer samordning in.

Viktigt med arbetslivserfarenhet under utbildningen

Att skaffa arbetslivserfarenhet tidigt har varit viktigt för Lina Saad. Sommaren 2018 jobbade hon som biträdande arbetsledare på BTH Bygg. Kontakterna med dem och med Nya tunnelbanan har hon fått via mässor som LAVA och Armada, Tekniska högskolans studentkårs arbetsmarknadsmässa.

– Jag gick runt med mitt CV i handen och lämnade det till olika utställare. Även fast de kanske inte såg så mycket nytta i mig just då – eftersom jag var i mina tidiga år i studierna – har jag inte underskattat mig själv. Jag har tänkt att långsiktigt är det ju en bra investering för dom också – att få in en person som eventuellt kan börja jobba där senare.

Håkan Soold

Lina Saad

Ålder: 24 år

Utbildning: Går sista året på civilingenjörsprogrammet i Samhällsbyggnad med inriktning byggprojektledning.

Bor: I Fruängen

Fritidsintressen: Tränar väldigt mycket thaiboxning: ”Träning är för mig en källa till motivation vid sidan av studier och jobb.”

Drivkrafter: ”Jag vill bidra till att förändra samhället till det bättre. Det är dit jag vill nå.”

Andra engagemang: Var tidigare näringslivsansvarig på Womengineer, en organisation som jobbar för att motverka underskottet av kvinnliga ingenjörer genom att inspirera tjejer att söka sig till yrket.

Tips för att klara studierna: ”Matten är svår och jag var inte den exemplariska som var jättebra på matte i gymnasiet. Jag kämpade och kom till slut till en punkt där jag faktiskt tyckte om matte. Det är viktigt att ta tillvara alla de möjligheter till stöd och hjälp man kan få på KTH som till exempel mattestugor. Genom att gå på dem så lär man också känna andra studenter som är där av samma anledning. Sedan har också videor på YouTube hjälpt mig mycket.”

Gör examensarbete om: Omfattningsförändring i infrastrukturprojekt, i samarbete med Nya tunnelbanan.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH